Anne Lise Nordgulen, Julie A. Tønsaker og Signe Nilssen har lært opp Hubro. De fikk blant annet inn spørsmål fra studenter. Chatboten svarer på generelle spørsmål, og vet ikke så mye om alle enkeltemnene man kan studere ved HF. Foto: Hilde Kristin Strand

Hubro er UiBs første chatbot

Publisert

HFs nyeste medarbeider arbeider døgnet rundt. Møt Hubro, UiBs første chatbot.

«God formiddag. Jeg heter Hubro, og jeg kan svare på spørsmål om studiehverdagen din. Spør i vei!»

Slik blir man møtt dersom man går inn på Det humanistiske fakultets nettsider. Nede i høyre hjørne bor Hubro. Han er en chatbot, altså et dataprogram som er utviklet for å samhandle med mennesker ved hjelp av tekst, tegn og tale. Hubro er en studieveileder, og fredag hadde han første dag på jobb.

– Det er første gang et universitet tar i bruk en chatbot, og ved UiB er det HF som er pilotfakultet. Det ligger i Hubros natur at han kan klones og utvikles, og han er på jobb døgnet rundt, sa studiesjef Ranveig Lote under åpningsfesten.

Ikke som å google

Målet er at Hubro skal gjøre tjenestene rettet mot studenter bedre. Men han skal på ingen måte erstatte mennesker, understreket Lote.

– Han skal kunne avlaste når henvendelsene handler om enkle spørsmål, der det egentlig bare handler om å finne den rette informasjonen.

Anne Lise Nordgulen er leder for infosenteret ved HF, Signe Nilssen studieleder ved Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studium og Julie A. Tønsaker studieleder ved Institutt for arkeologi, historie, religions- og kulturvitenskap. De har lært opp Hubro. Foreløpig ligger det inne svar på 23 ulike spørsmål.

– Det beste er å stille spørsmålene med fullstendige setninger som «hvordan melder jeg meg opp til eksamen». Dersom man bare skriver inn enkeltord, som man gjør når man googler, er det ikke sikkert Hubro forstår hva du mener, eller gir et like godt svar, sier Nilssen.

Men i starten kommer de erfarne studieveilederne til å følge med på hvilke spørsmål og svar som kommer inn til Hubro, og slik kan de justere også hva chatboten kan svare på.

– Vi har lagt vekt på at Hubro skal være lett å forstå, og han skal svare på en hyggelig måte. Jobben hans er først og fremst å vise vei på nettsidene, sier Nilssen.

Hun sier det har vært veldig gøy å arbeide med chatboten, men samtidig arbeidskrevende.

– Vi har lært mye om hva vi holder på med, og har blitt obs på at vi nok ofte kan formulere oss klarere.

Hva er rektor?

Kommunenorge, blant andre Bergen, har fått Kommune-Kari. Men da NRK Hordaland var på besøk tidligere i uken kunne ikke chatboten svare på hvem ansvarlig byråd, altså Dag Inge Ulstein, er.

– Hubro vet nok ikke hvem som er rektor på UiB heller. Men det er kanskje noe av det vi bør legge inn; navn på sentrale personer, sier Nordgulen.

Det Hubro kan, er å fortelle hvor for eksempel HFs kantine ligger. Han kan også fortelle hvem som kommer til å vinne eliteserien i fotball.

– Og så kan han fortelle en vits, eller i hvert fall komme med noen fun facts, smiler Nordgulen.

Det er IT-avdelingen som sammen med IBM har gjort det tekniske arbeidet med Hubro. IBM har laget flere chatboter, og foreslo at å fortelle en vits var noe av det Hubro måtte lære seg.

Hubro er også flerspråklig, i den forstand at han skjønner både nynorsk og bokmål. Foreløpig skriver han mest bokmål, men planen er at noen tema skal ha svar på nynorsk.

– Å ha en chatbot som kunne begge deler var visst noen ingen hadde spurt om før, smiler Tønsaker.

Studenter og ansatte fikk kake og brus under åpningsfesten. Hubro er lært opp til å snakke på en hyggelig og imøtekommende måte, og svarer både på mobil og andre digitale plattformer. Foto: Hilde Kristin Strand
Powered by Labrador CMS