Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Personal- og økonomiavdelingen advarer nå mot å svare på forespørsler fra TVV Verlag GmbH eller tilsvarende telefakskatalogfirma. Før man vet ordet av det mottar man en regning på tusenvis av kroner.
Enkelte telefakskatalogfirma fører nå en temmelig slu markedskampanje. De sender ut henvendelser vedrørende kontroll av adresse og bransjetilknytning - men ved å fylle ut og underskrive det tilsendte skjemaet har man plutselig bestilt en telefaks-katalog. Regningen lar ikke vente på seg - og med purregebyr kan den lett komme opp mot ti tusen kroner. Som regel er det ikke anledning til å avbestille telefaks-katalogen før det har gått tre år.
– Dersom dere får en slik forespørsel fra TVV Verlag GmbH eller tilsvarende katalogfirma, må dere IKKE svare! sier førstekonsulent Christina Th Brunner ved Personal- og økonomiavdelingen, som prøver å rydde opp i saken.
Så langt man vet har fire enheter ved UiB besvart henvendelsen fra TVV.
– To krav har vi klart å få kansellert, ett holder vi fremdeles på med og ett krav har enheten håndtert selv med hjelp fra oss, sier Brunner
– Det er viktig å imøtegå kravene med en gang. Det gjør det vanskelig for selskapet å la sakene gå til inkasso. Problemet er imidlertid at selskapet ikke gir seg så lett. De fortsetter å sende krav selv om du sier at dette ikke er noe du har bestilt. For å få en så lik saksbehandling av disse kravene som mulig er det viktig at jeg blir kontaktet. Det har vist seg at en juridisk tilnærming til kravene er nødvendig for å få saken løst.
Christina Th Brunner kan kontaktes 555 82105