Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Arbeidstakerorganisasjonene fikk ikke medhold i at arbeidsmiljølovens hovedregel skal gjelde for bakvaktene ved Institutt for biologi. – Våre medlemmer reagerer på at arbeidsgiver ikke verdsetter en arbeidsoppgave som er viktig for UiB sin forskningsaktivitet, sier Randi Heimvik i Parat.
Direktoratets avgjørelse setter et foreløpig punktum for tvisten mellom arbeidstakerorganisasjonene og UiB om hvordan medlemmene av vaktlaget ved Institutt for biologi skal kompenseres når de har bakvakt.
«Åpenbart urimelig» eller ikke?
Saken startet i juni i fjor, da arbeidstakerorganisasjonene ikke ble enige om kompensasjon. Arbeidsmiljølovens hovedregel er at minst en femtedel av hjemmevakten regnes som arbeidstid. UiB har argumentert med at dette er «åpenbart urimelig», og har fastholdt at 1/8 står mer i forhold til vaktens faktiske belastning.
Arbeidstakerorganisasjonene har fastholdt at å ha ansvaret for instituttets fiskelaboratorium er såpass belastende at lovens hovedregel bør gjelde.
Etter nesten ett år med klagerunddans mellom UiB, arbeidstakerorganisasjonene og Arbeidstilsynet, har UiB nå fått medhold.
Ansvar for levende fisk og dyr
Randi Heimvik er hovedtillitsvalgt i Parat. Dette er organisasjonen som huser flere av dem som har bakvakter på institutt for biologi.
– Hvordan har vedtaket blitt tatt mot av dine medlemmer?
– Det er klart at våre medlemmer reagerer på at arbeidsgiver ikke verdsetter en arbeidsoppgave som er viktig for UiB sin forskningsaktivitet, på et nivå som står i forhold til den belastningen de har i en slik ordning, sier Randi Heimvik.
Institutt for biologi har et godkjent forsøksdyrlaboratorium, og det betyr at noen må ha vakt hele døgnet, hele året. I store tanker lever ulike fisk og sjødyr. Går alarmen, kan det bety at en sjøvannspumpe har gått i stykker. Bakvakten skal sikre at ikke forsøksdyrene lider unødig. En alarm som piper kan også bety at en fryser har fått for høy temperatur. Da kan verdifullt forskningsmateriale stå i fare.
– Begrenser hele familien
Direktoratet for arbeidstilsynet har lagt vekt på at vakthavende er utstyrt med mobiltelefon, og at de har en oppmøtetid ved utkalling på én time. De vurderer dette som romslig, og bevegelsesfriheten til den vakthavende som stor.
– Oppleves situasjonen slik av dine medlemmer?
– Et av arbeidsgivers argumenter er at en i dag har større frihet i forhold beredskapsvakt, fordi vi har mobiltelefoner. Parat er ikke enig i denne oppfatningen, det er ikke bare den ansatte som får sin fritid begrenset, men hele familien, sier Randi Heimvik.
På vegne av Parat vil hun også gjerne understreke at det var arbeidsgiver som sendte saken til Arbeidstilsynet, og at Parat betrakter dette som en undergraving av hovedtariffavtalen.
I vurderingen bemerker Arbeidstilsynet at stresset ved å ha bakvakt vil «være mindre enn i bransjer med beredskapsvakter der det dreier seg om eksempelvis ulykker med personskade, rus eller kriminalitet». Ut fra dette beslutter Arbeidstilsynet at lovens hovedregel om at minst en femtedel av beredskapsvakten utenfor arbeidsstedet regnes som arbeidstid, er åpenbart urimelig.
– Arbeidstilsynet vurderer belastningen med å ha beredskapsvakt som forholdsvis liten. Deler du denne vurderingen?
– Parat UiB er ikke av den oppfatning at belastningen med å ha beredskapsvakt er forholdsvis liten, sier Randi Heimvik.
Duket for ny vurdering i oktober
Direktoratet for arbeidstilsynets vedtak er endelig, og kan ikke påklages. Men i vedtaket kommer det fram at direktoratet mener en femtedel-formelen bare er «åpenbart urimelig» fram til utgangen av oktober. Da regner direktoratet med at innkjøringstiden til instituttets ferske anlegg er over. I vedtaksbrevet skriver direktoratet at «Direktoratet er imidlertid oppmerksom på at anlegget er nytt, og at de erfaringstall vedtaket bygger på er relativt kortvarig. Av denne grunn settes omregningsfaktoren til 1/8 kun for en begrenset periode (…) Omregningsfaktor settes til 1/8 fra vedtaksdato til utgangen av oktober 2014.»