Avgjørende å forstå de nye mediene

Publisert

Vår tids viktigste omveltninger foregår innen teknologi og kommunikasjon. Det er utrolig viktig å forstå og kunne bruke de nye mediene, mener Jill Walker, førsteamanuensis og nyvalgt styrer ved Seksjon for humanistisk informatikk, UiB.

– Network literacy heter det på engelsk. Vi har ikke noe godt ord for det på norsk. Men det handler altså om evnen til å finne, filtrere og bruke digitale medier. Å forstå den nye kulturen, som er skapt digitalt.

Fagtilbudet i humanistisk informatikk ved UiB ble etablert i 1995, og befinner seg i skjæringsfeltet mellom informasjonsteknologi og humaniora. Man prøver å forstå den kulturelle betydningen av digitale medier, og ved seksjonen forskes det blant annet på blogging og hypertekster, IKT og læring, IKT og kjønn, etikk, digital kultur, samt teknologi for å behandle humanistisk materiale. Jill Walkers spesiale er elektronisk litteratur, et emne hun skrev doktoravhandling om i 2003.

Nye fortellinger

– Internett åpner for helt nye måter å fortelle på. Man kan legge inn lyd og bilder, eller også lenker til andre sider. Interaktivitet og samhandling står sterkt i den elektroniske litteraturen, noe som gjør litteraturen til noe sosialt, og det er viktig for meg. Ikke minst gjelder dette i weblogging, oftest kalt blogging.

Jill Walker har sin egen weblogg, hvor hun nedtegner sine refleksjoner, noen av dem faglige, andre ganske så nære og personlige.

– Jeg begynte med blogging fordi jeg var nysgjerrig og ville teste det ut. Samtidig var det en slags reaksjon mot det akademiske språket. Å skrive hovedfagsoppgave dreide seg blant annet om å tilegne seg et akademisk språk. Men i blogging finnes ingen definerte spilleregler, det er et fritt sted. Denne friheten tar jeg så tilbake til mine akademiske skriverier. Som akademiker skriver jeg nå i en personlig, akademisk stil.

Blogging kan også ha en politisk funksjon, minner Walker om.

– I Iran er det mange som blogger anonymt, eller via utlandet. Som en måte å unnfly sensuren, kort og godt. Og hvem husker ikke Bagdad-bloggeren? Den bloggen er utgitt som bok nå, og ble skrevet av en iraker som oppholdt seg i Bagdad under bombingen. Dette blir noe helt annet enn å lese vestlige journalister som rapporterer hjem.


Mange lesere

Det finnes ingen typiske bloggere, ifølge Jill Walker. Mange bloggere er studenter eller akademikere, men alle tenkelige yrkeskategorier er representert.

– Da jeg startet, hadde jeg kanskje fem besøkende om dagen. En lang periode lå snittet på tjue. Jeg syntes det var mange. Det er tross alt mer enn antallet som leser en gjennomsnittlig avhandling. I dag har jeg 300 dagelige lesere. Det er selvsagt ikke mange om man sammenligner med salgstallene til Dagbladet, men for min del handler det også litt om å komme ned fra elfenbenstårnet.

Med internett står enhver fritt til å publisere hva hun eller han vil. Walker innrømmer likevel at det oppstår hierarkier også på nettet, og at det ikke alltid er bare kvalitet som avgjør popularitet. Hun leser varierende popularitet ut av sin egen side også: Enkelte dager får hun ingen kommentarer på sine skriverier, andre dager kanskje tretti. Avhengig av hva hun skriver?

– Nja, kanskje mer av hvordan jeg skriver. De dagene er jeg glad, får jeg alltid mye respons.


Flere kvinner

Med sine 33 år er Jill Walker temmelig ung til seksjonsleder å være. Mer enn én gang har hun blitt tatt for en forvillet student når hun har stilt til styrer-lunsj ved fakultetet eller lignende.

Ungt er også faget hun administrerer, og det er langt fra forbeholdt data-nerder. På masternivå finnes et eget program i humanistisk informatikk. På lavere nivå velger man bachelorprogram i historie og kulturfag, et program med seks mulige spesialiseringer, deriblant humanistisk informatikk. Du blir ikke teknisk programmerer av å studere dette faget, men du lærer blant annet tekstkoding som brukes i humaniora, samt webdesign.

– Mange av studentene våre kan ganske mye data, men vil lære mer om hvordan man kan tenker om og bruke teknologi. Andre har valgt faget for å lære seg litt data. Vi har hatt langt flere kvinnelige studenter enn andre datafag. Det at vi gir en innføring i programmering som er spesielt tilpasset humantister, gjør faget annerledes, avslutter Jill Walker.

Powered by Labrador CMS