Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Det var rift om de rundt 35 stolene som var satt ut mellom bøyer og autonome under- og overvannsfarkoster på Norsk Havlaboratorium i Bergen da statsministeren inviterte til dialog om havvindssatsningen.
Tidligere på dagen oppfordret statsministeren Stavanger til å se på det som en utfordring at møtet var lagt til Bergen og ikke oljebyen. Men etter toppmøtet forklarte hun at interessen for havvind ganske enkelt er for stor:
Erna Solberg
— Vi hadde begrenset med tid disponibelt. Vi mente vi hadde et godt utgangspunkt med folk fra noen av de viktigste miljøene. Og så er det mange andre som også kommer til å jobbe mer med dette. Men det var omtrent dobbelt så mange som ønsket å være her som det vi mente det var rom og tid til å ha på dagens møte. Vi tok et representativt utvalg, forklarer Solberg til Khrono.
Og hun tror det blir mer forskning på havvind og flytende vindmøller:
— Vi kommer til måtte ha mer kunnskap om havvind hele tiden, fordi teknologien utvikler seg. Å få det til å bli effektivt og enda bedre utnyttelse av strømmen. Så det er masse å forske på fortsatt!
Etter at storprosjektet Hywind Tampen ble tildelt støtte på 2,3 milliarder kroner fra Enova i august i år er, flytende havvind virkelig kommet i skuddet.
— På mange måter representerer havvind neste kapittel i historien om nasjonen vår, sa Solberg til de fremmøtte lederne, som i de fleste tilfeller har vært eller er engasjert i petroleumsindustrien.
Men hun understreket at målet med toppmøte var å stille de gode spørsmålene, og hadde selv ikke med svar på det hele industrien venter på: Vil regjeringen subsidiere store havvind-utbygginger, slik at industrien får hjelp til å få opp volumet? Først da er det ventet at produksjon av flytende havvind vil bli lønnsomt.
I Storbritannia blir det gitt en garantert pris for kraften de første 15 årene, noe som har bidratt til at den flytende vindmølleparken Hywind Scotland har blitt bygd ut av Equinor.
Men Solberg hadde ingen garanterte minstepriser eller subsidier med seg til Bergen, og pekte på dilemmaet et land som Norge har.
— Jeg tror vi alle ser hvor viktig flytende havvind er for utviklingen av dette markedet. Men vår utfordring er hvordan vi skal opprette et hjemmemarked i et land som har nok fornybar kraft. Og det er et dilemma vi må være ærlige om, sa Solberg.
Finn Gunnar Nielsen
Med norsk kraftoverskudd vil store subsidier til norsk havvind være til liten nytte for det norske hjemmemarkedet.
UiB-professor og havvind-nestor Finn Gunnar Nielsen pekte likevel på at norsk havvind kan være en god investering: Hywind Tampen vil redusere det norske CO2-utslippet med 200.000 tonn i året. Målt opp mot hvor store subsidier norske elbilkjøpere får blir utslippsreduksjonen fem ganger så stor per krone ved å bygge ut havvind som ved å subsidiere elbilkjøp.
Etter toppmøtet sitter Nielsen igjen med tre inntrykk:
— Jeg synes det er ganske entydig at det haster med å komme i gang. Og så er det tydelig at vi trenger et hjemmemarked for havvind, med større utbygginger. Og så har vi fått høre at det er enorm vilje til å få dette til i industrien, sier han.