Mange bruker Lyder Sagens gate som adkomst til Nygårdshøyden. Fra tirsdag neste uke er den ruten stengt.

Omlegging til sykkelvei skaper køer

Publisert

Fra neste uke starter omlegging av deler av Lars Hilles gate til sykkelvei. Det gir utfordringer for bilister som skal til Nygårdshøyden. Se hvor du bør kjøre denne vinteren.

Arbeidet med sykkelvei gjør at omlegging skjer nå. Statens vegvesen forventer køer særlig de første ukene, men advarer om at køene kan bli permanente. De som bruker Lyder Sagens gate til Nygårdsgaten og Nygårdshøyden må bruke alternativene (se kart).

De blå pilene viser alternativene til Lars Hilles gate. Kart: Bergensprogrammet

Gjør porten smal i Lars Hilles gate
Allerede neste uke – fra og med 14. januar - blir det vanskeligere for bilister når omleggingen til 450 meter med sykkelvei begynner. Det kan bli køproblemer langs Fjøsangerveien inn mot Bystasjonen, samt i Nygårdsgaten, Strømgaten og Lars Hilles gate. 

Sykkelveien skal være ferdig denne våren, men begrensningene for bilistene vil bli permanente. 

Universitetsbyer er pådrivere for sykkelbruk
Lars Hilles gate er del av en større satsing i årene fremover på etablering av et hovednettverk av sykkelveier i og rundt Bergen.

– Jeg håper universitetet kan være en pådriver for sykling til arbeid, sier Einar Grieg, Bergen kommunes første sykkelsjef.

Den tidligere lederen av Bergen turlag la rett før jul den første toppturen til Nygårdshøyden og universitetet, som en av de største arbeidsplassene i byen. Nygårdshøyden er ikke på toppen av den politiske prioriteringslisten, hva gjelder tilrettelegging for sykkel, innrømmer Grieg. Viktigere er ankomstveiene til sentrum og, ikke minst, sentrum selv.

Bergen kommune har manglet vedtatte reguleringsplaner for sykkelveier. Folk som venter på nye og trafikksikre ankomster til sentrum, må smøre seg med tålmodighet: Prosessen fra reguleringsarbeidet starter til selve bygging kan settes i gang, tar mellom tre og fem år. Men innen 2019 skal et hovedrutenett for sykkel være på plass, og målet er at minst ti prosent av alle reiser skal foretas på sykkelsetet.  

Tyverisikker sykkelparkering prioritert
Ifølge sykkelsjef Grieg, har byer med et tungt universitetspreg en høyere andel sykkelbrukere enn andre byer.  Hans råd til UiB er å planlegge for fremtidens reisevaner, som å bygge sykkelparkering under tak ved Studentsenteret, og videreføre sikker sykkelparkering for flere ansatte.

Byen Bergen er ennå ikke tilrettelagt for sykkel, derfor er det viktig at universitetet også tar sin del av ansvaret, mener eiendomssjef ved UiB, Even Berge.

– Hovedutfordringen er nå å skaffe mange nok sikre sykkelparkering. Dette er det en egen prosess på, sier Berge. Målet er å være fulldekket innen fire til fem år.

Møtet med kommunens sykkelsjef handlet mest om tilrettelegging for sykkelparkering, men berørte også planarbeid for sykkeltraseer over campus. Foreløpig er dette arbeidet i idéfasen.

Generelt har UiB bra med sykkelparkering, men mange av plassene er usikret. Tyveri er et problem, og ansatte tar med seg sykkelen inn på kontoret.   

Bergen - en sykkelversting
Annethvert år spør Syklistenes landsforening medlemmene om hvordan de opplever forholdene i sin by. I siste undersøkelse kom Bergen på 27. plass av 30 norske byer.  

Anja Otterstrøm, leder av lokallaget i Bergen, mener sykkelarbeidet har gått trått over mange år, men at det har blitt ny giv med ny byråd og, nå sist, med en egen sykkelsjef i kommunen.  Otterstrøm opplever at syklistenes organisasjon i Bergen blir hørt i aktuelle plansaker.

En ny spørreundersøkelse blant norske syklister vil foreligge denne våren.

– Jeg tror Bergen vil klatre oppover listen, sier Otterstrøm. 

De blå pilene viser alternativene til Lars Hilles gate.
Powered by Labrador CMS