Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Bergen som studentby har et godt rykte blant elever i videregående skoler. Elevene er nysgjerrige på det faglige tilbudet ved UiB og hvilke yrker man kan få etter endte studier.
Tor Lekven, selv bachelorstudent i samfunnsøkonomi ved UiB, har i tre måneder turnert videregående skoler fra Møre i nord til Rogaland i sør, for å informere om Bergen som studentby generelt og UiB spesielt. Per-Arne Larsen, bachelorstudent i religionsvitenskap, har besøkt videregående skoler i Hordaland. For hordalendinger er Bergen et naturlig førstevalg som studentby. I sine presentasjoner har Larsen lagt vekt på de mange mulighetene som finnes til å ta deler av studiene i utlandet, og også UiBs spesielle mottaksprogram. Lekven og Larsen har begge noen års fartstid som UiB-studenter. Betyr dette at de har gode personlige erfaringer og tips å bringe videre? Turneene de to har vært på, er samarbeidsprosjekter mellom UiB, en rekke bergenske høyskoler samt Utdanning i Bergen. Elevresponsen har vært veldig god. Etter at presentasjonen er over, blir elevene oppfordret til å fylle ut et spørreskjema om deres inntrykk av presentasjonen.
– Elevene har helt klart et positivt bilde av Bergen som studentby. Jeg opplever at elevene er bevisste på å skaffe seg en solid faglig utdanning, og der har UiB et godt rykte. Jeg får mange spørsmål om yrkesmuligheter og framtidig jobb. Da understreker jeg at det aller viktigste er å velge fag ut fra interesse. For ingen kan spå om hvordan arbeidsmarkedet vil se ut om tre eller fem år.
Godt mottaksprogram
– Jeg bruker tid på å fortelle om det veldig gode og inkluderende mottaksprogrammet for nye studenter, med fadderordningen, ikke minst. Dermed blir overgangen fra videregående til universitetet ganske mykt. Jeg merker også at den nye studieordningen, med et stort spekter av skreddersydde studieprogram, virker betryggende for elevene.
Larsen understreker at han som UiB-ambassadør legger vekt på nøytral og saklig informasjon. Når elever lurer på forskjellen på for eksempel medisin eller jus ved UiB og UiO, svarer Larsen at begge gir gode tilbud og det viktigste er å velge ut fra hvor man selv har lyst til å studere.
– Poenget er å studere hvor man vil og hva man vil. Det er lettere å være motivert og få gode karakterer om du er ordentlig interessert i faget.
Delta mest mulig
Begge nikker. Lekven har selv vært på studentutveksling i utlandet i et år, og bruker gjerne disse erfaringene i sine elevmøter. Larsen pleier å fortelle om sine erfaringer fra ex.phil.
– Ex.phil. er noe som alle universitetsstudenter må gjennom, og enkelte elever lurer på nytten av dette faget. Selv har jeg hatt stor nytte av ex.phil., også senere. For det er mange interessante emner som tas opp. Ellers tipser jeg om viktigheten av å delta mest mulig – på forelesninger og seminarer. Alle fag krever ordentlig arbeid om resultatene skal bli gode, understreker Larsen.
Spennende ved UiB
– Vi får positive reaksjoner på at vi er så engasjerte. Elevene sier at de får inntrykk av at det er spennende å studere ved UiB, fordi det skinner gjennom oss, sier Larsen.
– Vi får veldig gode tilbakemeldinger. Veldig mange sier at de har kommet et langt skritt videre når det gjelder valg av utdanning og sted, sier Lekven.
– De er i gang. For mange kommer det som et sjokk at valgmulighetene er så mange, sier Larsen.
– De har fått mange svar. Men det er selvfølgelig ikke vårt mål at de skal bestemme der og da, avslutter Lekven.