Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
LESARINNLEGG: Takk for gode innspill fra Knut Melvær om å skape god dialog og faglige møtesteder om utviklingen av uib.no.
Takk for gode innspill fra Knut Melvær (På Høyden 14.03.2013) om å skape god dialog og faglige møtesteder om utviklingen av uib.no. Universitetsledelsen har satt i gang et eget webprosjekt (våren 2010) som i første omgang vil vare ut 2014. Prosjektet har i første fasen som hovedformål å øke stabilitet, brukervennlighet og utviklingsmuligheter på dagens uib.no. Dette vil styrke nettstedet som strategisk verktøy, verdifull kommunikasjonskanal og viktig kilde til dokumentasjon av UiBs samlede virksomhet. Prosjektet ledes av en styringsgruppe bestående av viserektor for utdanning, Kuvvet Atakan (leder), viserektor for internasjonale relasjoner, Astri Andresen, IT-direktør Thomas Evensen, avdelingsdirektør ved universitetsdirektørens kontor, Tore Tungodden og kommunikasjonsdirektør Ingar Myking. Den første fasen av prosjektet har bestått i arbeidet med å utvikle kompetanse på den åpne kildekodeløsningen Drupal, som er navnet på den nye teknologiske plattformen UiB har valgt, og i første omgang flytte to pilotfakulteter over på ny plattform. At vi ruller ut ny teknologi gradvis, har vært en strategi for å gi rom for tett dialog med organisasjonen om ønsker og behov. Det er nå like før de to fakultetene, Det humanistiske fakultet (HF) og Det juridiske fakultet (Juss) skal få sine nettsider overført til ny teknologisk plattform. Knut Melvær stiller i den forbindelse viktige spørsmål rundt åpenhet og muligheten til å bidra i denne prosessen. I prosjektperioden har vi presentert prosjektet for samtlige fakulteter og også hatt dialog med flere miljøer på uib.no som allerede er kjent med Drupal. Vi har hatt referansegrupper, workshops og brukertesting internt på UiB gående, samt dialog med Drupal-miljøer andre steder både i Norge og verden, spesielt på universiteter i Skandinavia som benytter seg av denne teknologien. Pilotfakultetenes behov og medvirkning har vært særlig prioritert ved at assisterende fakultetsdirektør ved HF-fakultetet, Sonja Dyrkorn, har et 50 % engasjement inn i prosjektet. Hun har samarbeidet tett med begge fakultetene og organisert det viktige grunnarbeidet som må til for å skifte plattform. Det har i hele perioden vært lagt vekt på å forankre prosjektet både i ledelse og i organisasjonen. Parallelt med arbeidet med teknologien, har det vært en viktig del av prosjektet å legge grunnlaget for en driftsorganisasjon som også i større grad ivaretar åpenhet, medvirkning og transparens i avgjørelsene som tas rundt bruk og utvikling av uib.no. Å skape et godt nettsted for en institusjon av Universitetet i Bergens størrelse, krever møteplasser der en stor organisasjon kan diskutere og prioritere i god dialog både med teknisk ekspertise og universitetets ledelse. I prosjektets første fase har det vært svært viktig å sikre en stabil og fleksibel teknisk løsning på eksisterende web. Når pilotfakultetene snart står stødig på ny teknologi vil vi i enda større grad følge opp Melværs ønsker om faglige møteplasser og mer dialog om UiBs videre satsing på web. Fra høsten 2013, når resten av organisasjonen skal over på ny plattform, vil det være naturlig å se nærmere på for eksempel menystrukturer og design. Da skal vi ta med oss gode innspill om åpne beta-løsninger, større tilstedeværelse og mer informasjon rundt prosjektet. Inntil da kan alle på UiB følge prosjektet og komme med innspill via våre prosjektsider på nett.