Vraket av polar- og forskningsskipet Maud kom mandag til Bergen, 100 år etter at Roald Amundsen satte kursen mot Polhavet. Vraket av polarskuta Maud kommer til Bergen, 100 år etter at Roald Amundsen dro frå Noreg for å segle gjennom Nordaustpassasjen og Nordvestpassasjen. Taubåten Tandberg Polar har tauet Maud på en lekter helt fra Grønland, og skal til Vollen i Asker. I Vågen lå også Kristine Bonnevie, Styrbjørn, Hestmanden, Hans Brattstrøm og en rekke veteranfartøy.
Slepebåten Tandberg Polar har dratt skroget på en lekter fra Grønland, over Nordatlanteren og til norskekysten. Vraket av polarskuta Maud kommer til Bergen, 100 år etter at Roald Amundsen dro frå Noreg for å segle gjennom Nordaustpassasjen og Nordvestpassasjen. Taubåten Tandberg Polar har tauet Maud på en lekter helt fra Grønland, og skal til Vollen i Asker. I Vågen lå også Kristine Bonnevie, Styrbjørn, Hestmanden, Hans Brattstrøm og en rekke veteranfartøy.
På vei inn Vågen i Bergen møtte Maud en ny generasjon forskningsfartøy, her representert ved FF Kristine Bonnevie. Det kraftige, isforsterkede skroget til Maud har overlevd under vann siden skipet sank i 1930, mens dekket har råtnet bort. Vraket av polarskuta Maud kommer til Bergen, 100 år etter at Roald Amundsen dro frå Noreg for å segle gjennom Nordaustpassasjen og Nordvestpassasjen. Taubåten Tandberg Polar har tauet Maud på en lekter helt fra Grønland, og skal til Vollen i Asker. I Vågen lå også Kristine Bonnevie, Styrbjørn, Hestmanden, Hans Brattstrøm og en rekke veteranfartøy.
Veteranskipet DS Hestmanden fra 1911 var allerede i full sving da Maud ble sjøsatt i 1917. Vraket av polarskuta Maud kommer til Bergen, 100 år etter at Roald Amundsen dro frå Noreg for å segle gjennom Nordaustpassasjen og Nordvestpassasjen. Taubåten Tandberg Polar har tauet Maud på en lekter helt fra Grønland, og skal til Vollen i Asker. I Vågen lå også Kristine Bonnevie, Styrbjørn, Hestmanden, Hans Brattstrøm og en rekke veteranfartøy.
Det var i Bergen Maud lastet vitenskapelig utstyr før det dro til Arktis, og det var her Harald Ulrik Sverdrup kom ombord. Vraket av polarskuta Maud kommer til Bergen, 100 år etter at Roald Amundsen dro frå Noreg for å segle gjennom Nordaustpassasjen og Nordvestpassasjen. Taubåten Tandberg Polar har tauet Maud på en lekter helt fra Grønland, og skal til Vollen i Asker. I Vågen lå også Kristine Bonnevie, Styrbjørn, Hestmanden, Hans Brattstrøm og en rekke veteranfartøy.
Veteranskipene som hadde deltatt på Fjordsteam hilste den noe mindre velholdte Maud med flerstemte dampfløyter. Vraket av polarskuta Maud kommer til Bergen, 100 år etter at Roald Amundsen dro frå Noreg for å segle gjennom Nordaustpassasjen og Nordvestpassasjen. Taubåten Tandberg Polar har tauet Maud på en lekter helt fra Grønland, og skal til Vollen i Asker. I Vågen lå også Kristine Bonnevie, Styrbjørn, Hestmanden, Hans Brattstrøm og en rekke veteranfartøy.
For andre og trolig siste gang var Maud innom Bergen. Planen er å stille vraket ut på Vollen i Asker, der skipet ble bygget på oppdrag fra Roald Amundsen. Vraket har ligget nedsunket i Cambridge Bay på sørsiden av Victoria Island nord i Canada i 85 år. Vraket av polarskuta Maud kommer til Bergen, 100 år etter at Roald Amundsen dro frå Noreg for å segle gjennom Nordaustpassasjen og Nordvestpassasjen. Taubåten Tandberg Polar har tauet Maud på en lekter helt fra Grønland, og skal til Vollen i Asker. I Vågen lå også Kristine Bonnevie, Styrbjørn, Hestmanden, Hans Brattstrøm og en rekke veteranfartøy.

Polarskipet Maud returnerer til Bergen

Powered by Labrador CMS