Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Slik blir resultatet når man får beskjed av professoren om å formidle forskning på alternativ måte. Se video.
Professor Karin Pittman ved Institutt for biologi utfordrer masterstudentene sine til å ta nye presentasjonsformer i bruk. Og gir dem kunstnere som veiledere!
– Vi var skikkelig spente, for å gjøre noe slikt er vi ikke vant til. Vi måtte lære oss å spille piano og øve inn en sang som kjæresten til Petra (Svaskova, gruppens tsjekkiske student) fant melodien til, forteller medlemmene av gruppe 3 til På Høyden.
Ut av komfortsonen
Som du ser i videoen nederst i saken måtte biologistudentene virkelig ut av komfortsonen da de skulle legge frem resultatene av feltarbeidet. I år har BIO-studentene utført oppdrag for to kommunale etater (Grønn etat og Vann- og avløpsetaten). De har forsket på vannkvalitet over hele byen samt truede ferskvannsmuslinger i Haukåselven.
– Siden 2011 har vi samarbeidet med de som virkelig vet hvordan man når et publikum: kunstnerne. Vi ønsker å formidle forskning på en måte dere ikke har sett før. Dette er «real lab» og neste generasjons forskning, sier Pittman.
– Denne presentasjonsformen er noe å ta med seg til Bergen kommune, sier miljøsjef Håvard Bjørdal. Sammen med professor Karin Pittman og fagansvarlig Lars Jørgen Sørfonn (bildet) fra Vann- og avløpsetaten overvar han alle presentasjonene.
Disse har hjulpet dem
I år har BIO 10 studentgrupper. Halvparten av dem har kunstneriske veiledere.
Oded Ben-Horin, komponist og førsteamanuensis ved Høgskolen Stord/Haugesund samt leder av EU-prosjektet Creatit. Han har hjulpet gruppe 3 som På Høyden videofilmet.
Her er de øvrige veilederne:
Kim Holm, grafisk novellist eller event art som laget den prisbelønte «Pickman's Model».
Tom Costigan filmredaktør mediakonsulent og lærer ved Årstad Videregående skole
Jeanette Magnussen Kjær som har en BA i performance studying fra City University of London og jobber med teater, film og reklame på heltid
Hilde Falkanger, masterstudent ved Infomedia i film og tv med interesse for vitenskapsformidling.
De fem øvrige gruppene har Karin Pittman som veileder.
– I fjor dro vi på workshop i Center for Communicating Science ved Stony Brook University New York med Alan Alda som en av lærerne, forteller professoren.
Kunstnerisk presentasjon
– Vi startet med å gi studentgruppene bokstavelig talt Carte Blanche (mange takk til Bruno Heynderickx). Vi har også benyttet oss av andre former for kunstneriske veiledning, forteller Pittman til På Høyden.
Målet har vært å lage en presentasjon over feltarbeidets resultater som holder standard konferanseformat på cirka 12 minutters varighet. Innenfor denne rammen må studentene få fram hovedbudskapet fra sitt arbeid. Da er det gull verdt å få profesjonell hjelp.
–Vi vet at disse nye formene for presentasjon ikke trekker ned rapportens kvalitet eller studentenes karakter. Det er faktisk «next generation communication» anvendt på samfunnsnyttig, faglig relevant vitenskapelig utdanning, mener Pittman.
Vant 15 millioner
Institutt for biologi (BIO) har vunnet 15 millioner NOKUT-kroner for et prosjekt kalt BioCEED. Dette er en del av Senter for fremragende utdanning (SFU).
Filosofien baserer seg på det prisvinnende emnet BIO300 som vant NOKUT-prisen på vel 400.000 kroner i 2009. Nøkkelen er samarbeidet med Bergen kommune, noe som ble opprettet allerede i 2006.