Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
UiB prøver i høst ut to nye evalueringsmetoder. Den ene, der kursets innhold og presentasjon skal evalueres på en skala fra en til ti, har ført til medieoppslag i radio og aviser som Kontor for studiekvalitet sjelden har opplevd maken til.
– Mediepågangen har vært stor. Det blir framstilt som om studentene skal sitte og kaste terning for å vurdere foreleserne. Bakgrunnen for at vi har valgt å få prøvd ut den såkalte Kvadraturmodellen, som har vært i bruk ved Universitetet i Oxford, er derimot et ønske om å få en evalueringsmetode som er enkel å anvende- og som kan benyttes tillegg til andre metoder. Nå skal vi se om en slik modell kan gå i en norsk kultur, sier rådgiver ved Kontor for studiekvalitet, Edmund Utne. Kvadarturmodellen fungerer slik at man vurderer kurset ved å sette et punkt i et firedelt kvadrat, der øverste høyre hjørne gir best rangering for kursinnhold ogpresentasjon, mens et punkt i nederste venstre hjørne skal få varsellampene til å lyse. Bakgrunnen for at Kollegiets utdanningsutvalg ønsker å prøve ut nye evalueringsmodeller er at Studentbarometeret viste at mange studenter er misfornøyd med dagens metoder. Ytterligere seks institutt skal prøve ut en svensk modell for evaluering, såkalt utviklingssamtale. Her setter foreleseren seg ned sammen med to kolleger og to studenter etter at kurset er over og diskuterer om målsetningene med kurset er oppfylt og hvordan kurset ble gjennomført. Her må man skrive ned det man mener er viktig - og se etter forbedringsmuligheter for kurset.
Misnøye med evalueringsmetoder
– Evalueringsskjemaene som er i bruk i dag er svært omfattende og for vanskelige å lese noe konkret ut av - dermed blir det også vanskelig å følge dem opp. Med systemet som nå er under utprøving kan studentene gå inn på hjemmesiden til instituttet flere ganger i semesteret og “gi sin “stemme”. Det er jo ikke uvanlig at kvaliteten på et kurs tar seg opp utover i semesteret, sier Edmund Utne.
Kvadraturmodellen vil i høst bli prøvd ut ved det nye IKT-studiet, ved Institutt for molekylærbiologi og Institutt for indremedisin.
Svensk modell
– Kvadraturmodellen kan være farlig om den brukes alene, derfor ser vi for oss at den kan kombineres med utviklingssamtalen. poenget for oss er å få til evalueringsmetoder som er mindre krevende administrativt, og som ikke minst gjør det lettere å se hvor det er nødvendig å gå inn med tiltak, avslutter Utne.