– Ja, det vil bli endringer. Noen oppgaver vil forsvinne, men vi tror at dette også vil gi nye muligheter. Faktisk kan det hende at dere får mer interessante arbeidsoppgaver, sa underdirektør i Enhet for lederstøtte Johannes Falk Paulsen på mandagens allmøte for de ansatte i ADS. Foto: Ola Sæther

Oppsigelser er usannsynlig, men ikke umulig

Publisert

– Det er et ønske at mye av omstillingen kan gjøres uten oppsigelser, men noen jobb-garanti kan vi ikke gi, medgir underdirektør i lederstøtten Johannes Falk Paulsen.

Hvordan vil en avtale med Direktoratet for økonomistyring påvirke de ansatte i Avdeling for administrativ støtte på UiO? I går samlet avdelingen seg til allmøte i lokale i Sogn Arena, for å få vite mer. De fikk ikke så mange konkrete svar, verken fra UiO-ledelsen eller fra sin egen avdelingsdirektør, Jan-Børge Tjäder, skriver Uniforum. 

– Vi inviterte til dette allmøtet i forkant av styringsgruppemøtet i BOTT økonomi-HR.  Men fordi styringsgruppa ikke fattet noe endelig vedtak, har vi ikke så mye informasjon som vi gjerne skulle hatt, forklarte Træder de frammøtte.

Som å flytte inn i et nytt hus

Arbeidsoppgavene til de ansatte i ADS skal uansett digitaliseres ytterligere. Og digitalisering er bra, var gjennomgangstonen hos både Träder, seksjonssjef i Seksjon for prosjekt/prosessforbedring Camilla Kuhlman og underdirektør i Enhet for lederstøtte Johannes Falk Paulsen.

– Noen vil miste noen oppgaver. Det betyr likevel ikke at det ikke er behov for de personene, men at de kan få andre typer oppgaver, forklarte Träder.

Og skulle frafallet av oppgaver resultere i fristilt tid, kan denne tiden brukes til kompetanseutvikling, understreket han.

Kuhlman sammenlignet de kommende endringene med å flytte inn i nytt hus:

– Det er litt krevende. Ting er ikke der de var før. Du trenger nye rutiner: Hvor skal du pusse tennene? Kanskje får du ny vei til jobb. Etter hvert finner du kanskje ut at skapet ikke skal stå her, men der, sa hun.

Falk Paulsen ville også selge inn digitalisering for de ansatte, og viste fram et bilde av studenter på tidlig 2000-tall som står i kø for semesterregistrering, og et enda eldre bilde av en mann som leverer inn selvangivelsen i en stor kasse: «Er det noen som vet hva dette er?»

– Ja, det vil bli endringer. Noen oppgaver vil forsvinne, men vi tror at dette også vil gi nye muligheter. Faktisk kan det hende at dere får mer interessante arbeidsoppgaver. Dere må jobbe mer tverrfaglig. Mer brukerstøtte og rådgiving, mindre punche på papir, beskrev han.

– Krisemaksimering

Uniforum skrev søndag om NTL-leder Ellen Dalen, som fryktet at prosessen vil resultere i nedleggelse av et stort antall UiO-arbeidsplasser. Dette blant annet fordi ledelsen – i motsetning til ved tidligere omstillinger – har avvist å gi en garanti for at ingen vil bli sagt opp.

Spørsmålet om mulige oppsigelser ble ikke nevnt av innlederne før en av de ansatte tok ordet:

– Det ligger mellom linjene i det dere sier, at på UiO regner dere ikke med at det blir et eneste årsverk overflødig? spurte mannen.

Han fikk svar fra Falk Paulsen:

– Å stå her og spå om framtida er krevende, særlig når det gjelder digitalisering. Det er ingen tvil om at UiO er en stor organisasjon med mye naturlig omstilling. Mange slutter av naturlige årsaker. Historisk har vi sett at dette har gått helt fint, uten noen form for oppsigelser.

Det samme uttrykker Kuhlman, Träder og Falk Paulsen overfor Uniforum etter møtet:

– Det blir krisemaksimering å snakke om masseoppsigelser?

– Ja! svarer alle tre i kor.

– Vi kan ikke se noe grunnlag for det, konstaterer Falk Paulsen.

– Men en garanti, slik UiO ga under omorganiseringen IHR, det går det ikke an å gi?

– UiO har egen omstillingsavtale som uttrykkelig sier at oppsigelser skal unngås så langt som mulig, og vi følger også statlig rammeverk for omstilling. Det er et ønske at mye av omstillingen kan gjøres uten oppsigelser, men noen jobb-garanti kan vi ikke gi, medgir underdirektøren.

Løses med turnover

– Hva vil avtalen med DFØ innebære for ansatte på UiO som i dag jobber innenfor økonomi og HR-tjenester? 

DFØ er en tjenesteleverandør, så hvis UiO blir kunde hos DFØ, vil dette bety at UiO ikke lengere vil drifte lønns- og økonomisystemene selv. Dette vil få betydning for noen ansatte ved USIT, samt noen ansatte i Avdeling for administrativ støtte som arbeider med mer systemorienterte oppgaver, forklarer Falk Paulsen.

– UiOs foreløpige vurdering er at de det gjelder kan få andre arbeidsoppgaver, gitt den turnover som er i disse avdelingene, fortsetter han.

Underdirektøren presiserer at DFØ tilbyr flere lønns- og økonomirelaterte tjenester enn det UiO i dag vurderer å kjøpe.

– UiO har i dag ansatte som utfører disse tjenestene på en utmerket måte, og vi ser det ikke som naturlig å kjøpe disse tjenestene av DFØ, sier han, men legger til:

– Ved naturlig avgang og/eller endring av teknologi, må dette løpende vurderes.

Vil skjerme forskning og utdanning

Den digitalisering som har påvirket UiO og resten av norsk arbeidsliv de senere årene, vil påvirke oss sterkere i fremtiden, framhever Falk Paulsen.

– Dette vil medføre forandringer. Noen arbeidsoppgaver vil endre karakter, noen vil falle bort, og nye vil komme til. Det er svært mye som tyder på at disse endringene vil skje raskere fremover. Vår sektor er også pålagt et «avbyråkratisering og effektiviserings»-kutt som i 2018 nå beløper seg til 37,5 millioner kroner. Det vil være mulig å hente inn noe av dette gjennom digitaliseringsprosjekter, for på den måten å skjerme primærvirksomheten, påpeker han.

Dette er Bott-planen:

  • De fire universitetene Bergen, Oslo, Trondheim og Tromsø (BOTT) har etablert et samarbeid for å anskaffe, etablere og forvalte felles systemer og teknologi. Nå er spørsmålet om økonomi og HR-tjenester skal overdras til Direktoratet for økonomistyring og/eller private aktører.
  • Også på saksbehandling og arkivtjenester jobber Bott-universitetene sammen om et nytt system som skal gi mer effektiv saksbehandling mellom ulike fagsystemer, bedre journalføring og arkivering av dokumenter. Her kjøres en egen prosess.
  • Samarbeidet om dette skal bidra til utvikling av universitets- og høyskolesektoren, og resultater skal så langt det er mulig, deles åpent.
  • Det offisielle målet er å styrke de deltakende organisasjonenes evne til å levere administrative og tekniske tjenester som støtter opp om organisasjonens primærvirksomhet.
  • Fagforeningene stiller spørsmål ved hvor mange administrativt ansatte som vil bli direkte berørt, og hvilken betydning vil dette kunne få for de faglige ansatte.
  • Styringsgruppen skal komme med sin anbefaling til framtidig modell torsdag 25. januar. Deretter går anbefalingen til Kunnskapsdepartementet, før universitetsdirektørene som eier Bott tar endelig beslutning 2. februar 2018.
  • Planen er at samtlige fire universitetsstyrer for et likelydende forslag til styrevedtak, som kan fattes innen april. Ønsket er at prosessen er sluttført og leveransene ivaretatt av nye aktører i løpet av 2020.

Slik oppsummerer UiO BOTT-styringsgruppens anbefaling:

Samarbeidet med DFØ i forprosjektet viser at vi i all hovedsak har fått positivt avklart 4 av de 5 hovedspørsmålene som ble lagt til grunn for vurderingen:

• Finansdepartementet har gitt DFØ rammevilkår som gjør at de kan utvikle sine tjenester til å bli en strategisk partner.
• Det vil bli etablert en modell for strategisk samarbeid. Modellen skal legge grunnlaget for et gjensidig forpliktende samarbeid om felles utvikling av tjenester.
• BOTT har fått forpliktende svar på at kravet om eierskap og kontinuerlig tilgang til egne data (i sann tid) er løsbart.
• Integrasjonsløsninger mellom BOTT-institusjonenes egen systemportefølje og DFØs systemleveranser kan utvikles.

Følgende kulepunkt er ikke tilstrekkelig utredet:
• De økonomiske rammene både for et implementeringsprosjekt og videreutvikling må spesifiseres og garanteres.
Styringsgruppen anbefaler at et tydeligere kostnadsbilde blir utarbeidet før endelig innstilling fattes. Dette arbeidet bør gjennomføres så raskt som mulig.

Powered by Labrador CMS