Går mot forbud mot ansiktsdekning

Publisert

Universitets- og høgskolerådet går mot forslaget om å forby ansiktsdekkende plagg.

Forslaget kom fra regjeringen for to dager siden, men ble møtt med massiv motstand i sektoren, som mener at lovforslaget prøver å løse noe som ikke er et problem. 

UHR mener at utdanning er et av de viktigste tiltakene for å oppnå integrasjon og tillit i det norske samfunnet og er kritisk til forslaget om å innføre et generelt forbud, uten at det foreligger kunnskap om konsekvensene av et slikt forbud. UHR mener regjeringens alternative forslag, som har stor likhet med dagens praksis, fungerer tilfredsstillende. Det er fagmiljøene som må vurdere om ansiktsdekkende plagg er til hinder for at studenten kan gjennomføre den enkelte utdanningen. Et forbud mot heldekkende ansiktsplagg må være faglig begrunnet og institusjonene må gi tidlig og tydelig informasjon om dette både til studenter og ansatte, sier Vidar L. Haanes, styreleder i UHR i en pressemelding. 

Forbud mot heldekkende ansiktsplagg

  • Regjeringen sender i dag ut forslag om å forby ansiktsdekkende plagg i all utdanning, både for ansatte, elever og studenter.
  • Forbudet skal kun gjelde plagg som dekker ansiktet, som for eksempel finlandshette, masker og nikab.
  • Forslaget gjelder hele utdanningsløpet i både privat og offentlig sektor, fra barnehager til høyere utdanning, introduksjonsprogram for flyktninger og norskopplæring for nyankomne innvandrere.
  • Noen europeiske land har innført en form for forbud mot ansiktsdekkende plagg. Den europeiske menneskerettsdomstolen (EMD) har slått fast at det franske forbudet mot ansiktsdekkende plagg i det offentlige rom fra 2011 ikke er i strid med menneskerettighetene.
  • Noen høgskoler og videregående skoler har allerede innført forbud.
  • Regjeringen skisserer også et alternativ til nasjonalt forbud. Dette er:
  • beholde dagens mulighet for lokale forbud og
  • innføre plikt til samtale med eleven/studenten som bruker ansiktsdekkende plagg
  • Høringsfristen er 20. september 2017.
  • Hele høringsforlaget kan du lese her.

Kilde: Kunnskapsdepartementet

Powered by Labrador CMS