Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
DigUiB startet opp i 2014 og er universitetets satsingsområde på digitalisering. Gruppen har som mål å digitalisere undervisningen under prosjektet digital lærings- og formidlingslab. Dette er til stor glede for studentene, som lever i en digitalisert hverdag og som i fremtiden vil møte en digitalisert arbeidsplass.
Studentene på matematisk-naturvitenskapelig fakultet merket tydelig problemer med forelesere uten opplæring når pilotprosjektet MittUiB ble satt i gang ved fakultetet våren 2016. En foreleser møtte opp i forelesning hvor hen gjorde klart hvor på MiSide (den gamle læringsplattformen) studentene kunne finne forelesningsnotatene for emnet. Et par forvirrede blikk blant studentene, og et par hender opp i været senere, får foreleseren med seg at MittUiB er den nye plattformen.
<<Det har jeg ikke hørt noe om>> var svaret fra foreleser.
Også i høst har det kommet tilbakemelding om at lignende hendelser har skjedd i forelesning ved andre fakultet.
Universitetet stilte på sin side opp med kurs i MittUiB som de ansatte fikk tilbud om å delta på. Problemet er at forelesere ikke har stor nok interesse av å digitalisere undervisningen sin. Det bør derfor stilles krav fra universitetsledelsen til at forelesere gjennomfører opplæringen av digitale verktøy og bruker den aktivt i forelesningen og undervisningen generelt.
Det er vanskelig å skulle peke på årsaken til hvorfor så mange forelesere tilsynelatende er uinteresserte i dette. Kanskje bunner dette i den typiske holdningen om forskningsfrihet vs undervisningsplikt, hvor undervisningen helst er noe man skal få unnagjort fortest mulig, og bruke minst mulig tid på å forberede.
Problemstillingen er altså ikke om UiB digitaliserer tilstrekkelig – men at de ansatte ikke følger med på utviklingen. Heldigvis finnes det forelesere som Christian B. Jørgensen, fjorårets vinner av læringsmiljøprisen, som har utpekt seg som spesielt pågående for å lære seg ulike metoder innen digital undervisning. Årets vinner av læringsmiljøprisen, Knut Martin Tande, har også vært banebrytende i bruk av nye digitale verktøy, og i videre oppfordring av sine kolleger om å gjøre det samme.
Det er ingen tvil om at det er nødvendig med en holdningsendring blant dagens undervisere. Men mitt ønske til UiB er som følger: våg å stille samme krav til de ansatte som dere gjør til studenter! Når UiB ønsker at studentene skal gå inn i sin studiehverdag med nyskjerrighet og åpenhet, burde ikke det samme forventes av foreleserne?
Gi de ansatte skikkelig opplæring. Ikke i form av et tilbud, men som i form av et krav! Et krav som kommer både universitetet, foreleserne og studentene til gode. Så får holdningsendringene heller komme når forelesere oppdager hvor mye god variasjon i undervisning det faktisk finnes med dagens digitale muligheter.