Kvalitet for de få i forbindelse med lanseringen av Kvalitet i utdanning - Notat 2012

Ja til digitalisering - der det øker undervisningskvaliteten!

Publisert

I På høyden 25. august spør Henriette Vågen Aase, Læringsmiljø- og fakultetsansvarlig i Studentparlamentet, om hvorfor undervisningen ved UiB ikke er digitalisert, nå som ”studentene har tilgang til den nye læringsplattformen Mitt UiB hvor de ansatte har tilgang til alt de skulle trenge av digitalt utstyr”. Vi tror oppmerksomhet rundt dette er viktig, og er enige med Aase i at både fakultetene og mange enkeltundervisere fortsatt har et forbedringspotensial når det gjelder å ta i bruk nye digitale muligheter. 
UiB har i flere år arbeidet aktivt for at rammene for et godt digitalt læringsmiljø for studenter og undervisere skal komme på plass. Gjennom dette arbeidet har vi i løpet av få år lagt til rette for digitale vurderingsprosesser, satset på å bygge kompetanse rundt digitale læringsobjekter og fått på plass en læringsplattform som ganske riktig gir både studenter og undervisere ved UiB helt nye muligheter til å benytte teknologi for å fremme god, studentaktiv læring. Gjennom institusjonens satsing blir UiB nå sett på som ledende i sektoren på digitaliseringsfeltet og har dermed et unikt utgangspunkt for videre arbeid med innovasjon, digitalisering og kvalitetsbygging i våre utdanninger.

Dette har også prioritet ved alle fakultetene. Øremerking av midler og intern kompetanseheving er blant tiltakene som støtter opp om utviklingen på fakultet- og instituttnivå. Samtidig er det viktig å holde fast ved at fokuset i dette arbeidet verken kan eller bør være digitalisering i og for seg. Det er ikke et mål å erstatte eller duplisere all “analog” undervisning med digitale former. Vår jobb kan altså ikke bare være å stille krav til våre undervisere om å ta i bruk digitale verktøy, vi må også stille spørsmålet: på hvilke emner, i hvilke deler av undervisningen og på hvilke måter fører det til økt kvalitet i læring at undervisningen digitaliseres?

Aase har rett i at ikke alle undervisere ved UiB er kommet like langt i å ta i bruk nye digitale muligheter. Likevel er det viktig å ha forståelse for at faglige og pedagogiske spørsmål knyttet til bruken av digitale læringsressurser og verktøy er – og må være – under løpende diskusjon og vurdering i de ulike fagmiljøene. Det er klart at vi skal stille krav til våre undervisere, både om å benytte de muligheter som ligger i Mitt UiB og til å ha et aktivt og engasjert forhold til hvilke verktøy og virkemidler man tar i bruk både i undervisning og vurdering. Samtidig må vi være forberedt på at det også tar tid å bygge kompetanse, både når det gjelder bruken av nye verktøy og ikke minst i det avgjørende spørsmålet om hvilke undervisningstilnærminger som fungerer best når vi skal hjelpe våre studenter i å nå læringsmålene vi setter for våre emner.

Digitalisering av undervisningen skal tas i bruk der den er med på å øke kvaliteten og støtte opp om aktiv læring for våre studenter. Tar vi oss tid til å utvikle god praksis her, vil på sikt både UiB og studentene vinne på det!

Utdanningsdekanene ved UiB: 
Kariane Westrheim, Det psykologiske fakultet 
Arne Tjølsen, Det medisinsk-odontologiske fakultet 
Knut Hidle, Det samfunnsvitenskapelige fakultet 
Claus Huitfeldt, Det humanistiske fakultet 
Harald Walderhaug, Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet 
Bjørnar Borvik, Det juridiske fakultet

og

Oddrun Samdal 
Viserektor for utdanning

Powered by Labrador CMS