Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Vi i administrative stillinger opplever at de to rektorgrupperingene er lite klare på hva de vil med den administrative gruppen. Vi har selv stor tro på at vi kan bidra til å løfte Universitetet i Bergen videre til å bli enda bedre innen forskning, undervisning og formidling, men dette fordrer kompetanse, kontinuitet og tillit. I dag er det svært store utskiftninger i viktige administrative stillinger, noe som er svært ressurskrevende og frustrerende for den resterende staben. Vi ber derfor de to grupperingene gi oss svar på følgende: Hva vil dere gjøre for å sikre at administrative stillinger ved Universitetet i Bergen blir populære og kan konkurrere om den beste kompetansen? Hva vil dere gjøre for å ta vare på dyktige medarbeidere i den administrative gruppen? Karrieremulighetene for den administrative staben er dag i stor grad begrenset til å bli administrativ leder på et eller annet nivå. Det legges i liten grad opp til at den enkelte kan fordype seg å bli god på et arbeidsfelt. Vil dere arbeide for å få på plass alternative karriereveier, slik at den administrative staben ser flere muligheter ved Universitetet i Bergen? Mange av de administrative oppgavene krever kontinuerlig evaluering og endring. Kan det være aktuelt å gi rom for Utid (utviklingstid)? I dag har de fleste i administrative stillinger knapt nok tid til å gjøre det mest nødvendige. Den administrative gruppen mobbes stadig i innlegg fra det vitenskapelige personalet ved ulike lærestedet rundt i landet, noe som føles blodig urettferdig blant mange som arbeider hardt og knapt har hodet over vannet i arbeidsoppgaver. Hva vil dere gjøre for å skape større forståelse blant den vitenskapelige staben for den viktige oppgaven det administrative personalet utfører? Vil dere gå inn for en vekst i antall administrativt tilsatte dersom det totalt sett bidrar til bedre forskning, undervisning og formidling ved Universitetet i Bergen? I dag blir den administrative staben ved fakultetene og ikke minst instituttene bombardert med henvendelser om rapportering og lignende. i så stor grad at de får lite tid til kjerneoppgavene som er å understøtte primærvirksomheten (forskning, formidling og undervisning). Vil dere ta grep for at sentralt nivå og fakultetene skal skjerme instituttnivået for unødig arbeidsbelastninger?