Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Arbeidsutvalget og NSU-UiB ber i et åpent brev til rektorkandidatene om avklaringer på våre standpunkt til noen av de kravene studentene tidligere har framsatt og som ble debattert i Studentparlamentet i forrige uke. Lik rett til utdanning Finansiering Studentarbeidsplasser Levende studentengasjement Dere nevner Villaen spesielt. Jeg ser ikke Villaen som det ene og sentrale element som er avgjørende for om vi har et godt studentengasjement. Kontorlokalene som var der, må erstattes og så vidt vi vet er dette arbeidet i god gang og vil bli fortsatt. Vi har prøvd å undersøke status for Villaen hos universitets sentraladministrasjon og fått vite at så langt ser restaurering av Kvarteret, inkludert riving av Villaen, å ha kommet opp i nesten 60 millioner – og da er ikke et nytt Villa-prosjekt inkludert. Etter det vi har fått vite, er det ikke planlagt eller søkt om byggetillatelse for et nytt bygg på tomten for den villaen som ble revet. I mellomtiden arbeides det med andre løsninger for å dekke studentorganisasjonenes kontorbehov. Det er ukjent for oss hvordan rektor på bakgrunn av sakens status og UiBs økonomi, kan love at Villaen skal gjenoppbygges. Dette må også sees i relasjon til at UiB i 2010 forventes å få en meget merkbar nedgang i budsjettet på grunn av manglende resultatproduksjon slik vi har påvist i vårt innlegg i På Høyden om hvordan UiB egentlig hevder seg nasjonalt og internasjonalt. Når Grønmo lover gjenoppbygging av Villaen, må han enten sitte på opplysninger som ikke er tilgjengelige for oss, ha et mer optimistisk syn på UiBs framtidige budsjetter enn det produksjonstallene gir grunnlag for å forvente, eller love noe han vet det ikke kan skapes budsjettdekning for. Jeg håper at punktene ovenfor er avklarende, og når det gjelder svarene på de øvrige utfordringene dere ga oss, finnes disse på min side på Facebook. På vegne av meg selv og de andre i mitt rektorteam vil jeg takke for en god og konstruktiv samhandling og dialog med NSU så langt, og jeg håper vi får anledning til å fortsette dette også etter valget. Leserinnlegget har tidligere stått på trykk i Studvest
Dere etterlyser klarhet i mitt standpunkt knyttet til prinsippet om lik rett til utdanning. La meg slå fast: det er ikke personlig økonomisk situasjon som skal avgjøre om og ved hvilken institusjon man skal kunne ta høyere utdanning. Den enkeltes personlige økonomi skal ikke hindre noens rett til høyere utdanning.
Avklaringen på dette punktet er rettet til min motkandidat, men la meg likevel peke på at de siste tallene for resultatoppnåelse i form av avlagte studiepoeng, publikasjonspoeng, doktorgrader, finansiering fra Forskningsråd og EU med mer tyder på at UiB i 2010 får et betydelig budsjettkutt. Dette illustrerer behovet for å tilrettelegge for eksternt finansiert forskning og å rette blikket mot andre finansieringskilder enn basisbevilgningen UiB får over Statsbudsjettet.
Jeg har ikke stilt spørsmål ved behovet for studentarbeidsplasser – for det er viktig at studentene bruker sin studietid på lærestedet - men jeg har påpekt at det er viktig å se på om vi skal tenke nytt og med utgangspunkt i hvordan kunnskapsintensive virksomheter utformer sine arealer. La meg presisere at det jeg sa var: Har vi riktig antall, på riktig plass og med en riktig utforming for 2010 og årene som kommer? Har studentarbeidsplassene en slik utforming at de er attraktive for studentene og bidrar til best mulig læring? Er utformingen tilpasset studentenes læringsmetoder og i tråd med dagens teknologiske muligheter, eller tenker vi som vi gjorde i 1970?
Studentene besitter – naturlig nok – en unik og god kompetanse på egen situasjon, og det er viktig i videreutviklingen av UiBs utdanningstilbud og læringsmiljø å ha en aktiv samhandling med studentgruppen omkring alle forhold som gjelder deres studiesituasjon. Jeg og mitt team er opptatt av hvor viktig det er for UiB at vi har et kraftfullt studentengasjement på alle nivå i organisasjonen. Studentengasjementet har ulike funksjoner på ulike nivå. For eksempel vet vi – og har erfart personlig – at studentenes engasjement i programstyrer og liknende organer i fagmiljøene, har vært av avgjørende betydning for kvalitetsutviklingen i de enkelte studieprogrammene. Vi ønsker studentengasjement i arbeidet med sentre for fremragende undervisning for å styrke UiBs utdanningskvalitet, vi ønsker nær dialog og samhandling med studentorganisasjonene i å tilrettelegge best mulig for studentengasjement, og gjennom dekangruppen vil vi arbeide for at både fakultets- og instituttnivået ser betydningen av og legger til rette for engasjement fra studentene.