Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Det går mange historier om hvordan det er å bruke Berg-Hansen som reisebyrå. Noen med ansvar for slikt ved UiB bør undersøke saken nærmere. Her er noen eksempler.
I det siste har byrået drevet mye med å sende ut store bunker med purringer til reiser som er betalt. Det er vanskelig å forestille seg at alt skyldes forsinkelser hos dem som skal betale eller hos økonomiavdelingen ved UiB.
Jeg slutta å bruke Berg-Hansen tidlig i 1999 fordi det var ganske tungvint å få bestilt i billetter når jeg skulle reise for andre enn UiB eller betale sjøl. Dessuten la jeg merke til at det kunne være betydelig høyere pris hos Berg-Hansen i forhold til direkte bestilling hos f.eks. flyselskaper. Særlig gjaldt slikt rabattalternativer.
Det siste forsøket jeg gjorde på å bestille hos Berg-Hansen, var en lørdag formiddag tidlig i 1999 da jeg ringte for å bestille billett. Jeg fikk vite at det ville koste ca. kr 250 i ekstra gebyr fordi det var lørdag.
Tidligere i år skulle en kollega og jeg ha flytur tur/retur mellom Bergen og Kristiansand. Dette var tre-fire uker før reise. Med bestilling gjennom Braathens kosta det meg mellom 1600 og 1700 kroner, dvs. rabatt. Min kollegas utgift hos Berg-Hansen var over 4000 kr, dvs. full pris, også det med Braathens-fly.
Flere kan fortelle om at byrået har problemer med togbestillinger. En som skulle bestille billett fra Arendal til Bergen, fikk beskjed om at de ikke fant Arendal i rutene, og han fikk billett fra Nelaug. Han kjøpte sjøl billett for resten av strekningen på stasjonen i Arendal.
I april 2002 skulle sju studenter og ansatte, blant annet jeg, på seminar på Voss. For å gjøre det enklere regsskapsmessig ba vi om samlefaktura for togbillettene. Men jeg fikk to fakturaer i posten, en for min billett til Voss og en for min tilbaketur. De andre deltakerne fikk dels en og to fakturaer. Billettene var forresten skrevet ut på grønne flybillettalonger, slik at jeg fikk plass fra Bergen på “Gate 2”, “Seat 078”. Plassbilletten for returen på Signaturtoget hadde på en eller annet måte blitt glemt i bestillingen.
Neste gang UiB inngår avtale med et reisebyrå bør de i tillegg til pristilbudet på papiret også undersøke kompetanse og kvalitet for øvrig.
Ivar Utne, Nordisk inst.