Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
For stipendiater som var ansatt ved Historisk institutt, har overgangen til det nye storinstituttet AHKR (sammenslåingen av instituttene for arkeologi, historie, kulturvitenskap og religionshistorie) innebåret at goder vi mente var sikret, er strøket uten videre. Stipendiater ved AHKR ansatt med treårig stipend perioden høsten 2003-2005 får hverken undervisningssemester eller belønningssemester, slik de er blitt lovet av Det humanistiske fakultet (HF). Disse løftene ble gitt til universitetsstipendiater med tre års ansettelse uten pliktarbeid og NFR-stipendiater på startseminarer for doktorgradsstipendiater ved HF-fakultetet ved UiB. Fakultetet ser det slik at løftene er uten gyldighet, og det finnes ingen reell erstatning, slik at instituttene må komme frem til enkeltløsninger med stipendiatene. I dag er situasjonen slik at noen av dem det gjelder har fått både undervisningssemester og belønningssemester, andre ikke. Ingen – verken på institutt- eller fakultetsnivå – vil ta på seg ansvaret for at det er blitt slik. Stipendiatene ved AHKR utsettes altså for en vilkårlig og urettferdig personalpolitikk. Fjernet stimuleringen Drastisk endring av planer Ordningen med undervisningssemester og belønningssemester er blitt dramatisk endret midt i stipendperioden for flere stipendiater, uten at det ble gitt informasjon om dette. Stipendiatene hadde lagt inn denne ordningen i sine fremdriftplaner, som nå må endres drastisk. Undervisningssemesteret er i dag erstattet av en ordning der undervisningen skal vektes etter faktorer som dermed gir et antall timer det skal gis lønn for. Det blir som regel ikke et helt semesters sammenhengende undervisning, men en oppdeling slik at stipendiaten skal skrive på avhandlingen mens hun underviser. Det har hersket stor forvirring ved AHKR om hvordan denne nye ordningen skal gjennomføres. Noen av disse stipendiatene har undervist, andre ikke. Noen har fått betalt for et helt semester, andre har måtte bruke vektingsfaktorene og dele opp undervisningen. Ingen god erstatning Den reviderte handlingsplanen fra 14.03.06, som HF viser til, sier at ”Stipendiatar med 3-årig tilsetjing som er tilsett i perioden hausten 2003 – 2005 og som fullfører i løpet av stipendiatperioden, eller inntil 3 månadar etter normert tid, får tilbod om minst 6, maks 12 månaders tilsetting (vikariat, prosjekt, midlertidige arbeidsoppgåver).” Det kan altså virke som om belønningssemesteret ikke er avskaffet likevel for dem som ble tilsatt i den aktuelle perioden. Fakultetet forsøker å vri seg unna sine egne vedtak ved å vise til reviderte dokumenter som faktisk slår beina under deres egne påstander! Det alternative motivasjonstillegget HF viser til, et tremåneders prosjektutviklingsstipend, erstatter ikke midlertidig ansettelse som stimuleringstiltak. Urettferdig personalpolitikk En personalpolitikk som er til de grader vilkårlig og urettferdig, skremmer vekk forskingsrekrutter, i hvert fall dem som har noe annet å gå til. Vi andre finner oss i vilkårlighetene i håp om å oppnå en god ”enkeltløysning”. Det er uansett ikke lenge til de siste stipendiatene ansatt i den aktuelle perioden forsvinner, og da er både AHKR og HF kvitt problemet.
Det blir lagt stor vekt på at stipendiatene ved AHKR skal fullføre sine avhandlinger på normert tid. Likevel har HF og AHKR tatt bort gode stimuleringstiltak og erstattet dem med ingenting. Det er i perioden etter at man har skrevet avhandlingen ferdig, at man skal publisere funnene sine, delta på konferanser og forsøke å etablere seg som forsker. Universitetet i Oslo har gjennomføringsstipend på inntil ett år etter innlevert avhandling for sine stipendiater. Universitetet i Bergen derimot, har åpenbart ikke noe ønske om at stipendiatene skal bli forskere i fremtiden.
Jeg har vært stipendiat ved Historisk Institutt (nå del av AHKR) siden oktober 2005, og var selv på et av HF sine startseminarer 14.-15. november 2005. I tråd med Handlingsplan for forskarutdanninga ved HF, revidert 25.05.04., fikk vi vite at fakultetet ber instituttene om å legge til rette for at stipendiater uten pliktarbeid som en del av stillingen skal få tilbud om en undervisningsperiode i løpet av stipendperioden på minst seks, maksimalt 12 måneder (videre omtalt som undervisningssemester). Videre fikk vi høre om stimuleringstiltak i form av midlertidig ansettelse som førstelektor etter innlevert avhandling for dem som fullfører på normert tid (videre omtalt som belønningssemester).
Belønningssemesteret er avskaffet siden jeg var på startseminar i 2005. Ordningen ble endret etter pålegg fra Universitetet sentralt. ”I dei aller fleste tilfella har likevel institutta fått til gode løysingar for dei ulike stipendiatene, utover desse enkeltløysingane fins det ingen overgangsordningar” (brev fra HF 01.07.08). Ifølge fakultetet kan det ikke tilsettes i foreløpig stilling etter endt stipendperiode slik det tidligere ble gjort, på grunn av pålegg fra Personal- og økonomiavdelingen. HF har derfor revidert handlingsplanen i mars 2006. Et alternativt motivasjonstillegg er etablert som en prøveordning med tremåneders prosjektutviklingsstipend som stipendiatene kan søke på dersom de fullfører på normert tid (brev fra HF 13.08.08).
Jeg forsøkte i brevs form (03.06.08) å få en prinsipiell avklaring fra HF når det gjelder undervisningssemester og belønningssemester. Det fikk jeg ikke. Instituttene skal ordne opp på kammerset. Personalpolitikken ved AHKR skal altså være basert på ”enkeltløysingar” når det blir umulig å holde løftene fra startseminarene. Slike ”enkeltløysingar” åpner for mistanke om nepotisme. Hvordan skal man ellers forklare at enkelte har fått både undervisningssemester og belønningssemester, og andre ikke?