Danning i utdanning

Publisert

Onsdag 17.mars arrangerer UiB konferansen ”Er utdanning irrelevant?”. En debatt om verdien av dannelse og samfunnets forventninger. Konferansen er en oppfølging av de problemstillinger som dannelsesutvalget reiser i sin rapport fra 2009. Dannelsesutvalget reiser spørsmål som hvordan den akademiske dannelsen i form av kritisk refleksjon, innsikt i vitenskapelig tenkemåte og erkjennelseslære, fordypning, saklighetslære og etisk kompetanse ivaretas og formidles i høyere utdanning. Dette er aktuelle spørsmål knyttet til danning i utdanning som igjen blitt et viktig anliggende.

Noe av årsaken til dette er fokus på struktur og organisering ved innføringen av kvalitetsreformen. Kvalitetsreformens pedagogiske intensjoner var gode og har ført til en tettere oppfølging av studentene og fokus på læring. Denne siden ved kvalitetsreformen var kjærkommen og veldig bra. Det som er blitt mindre vektlagt er utdanningenes innhold. Innholdsdebatten er nå på full fart inn igjen også med innføring av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk. I fagmiljøene pågår det i dag et arbeid med å utforme læringsmål som må stå i forhold til innhold og læringsformer.

Hva kan dannelsesdebatten bidra inn i dette arbeidet? Dannelsesdebatten kan være med å gi retning til hvilke egenskaper vi ønsker våre studenter skal ha etter endt utdanning og hva vi ønsker de skal møte i løpet av utdanningen. Det som dannelsesutvalget mener bør vektlegges er kritisk og reflekterende holding til fag og aktuelle samfunnsspørsmål. Noen vil si at det ikke er tid eller rom for å trekke inn andre temaer i utdanningene. Dannelsesperspektivet er ikke noe som skal komme i tillegg, men være en integrert del av undervisningen. Det har noe med hvordan fagstoff belyses og drøftes ut fra ulike ståsted. Å ikke trekke inn etisk refleksjon knyttet til for eksempel medisinsk teknologi vil ikke fremme dannelse. UiB har som et prøveprosjekt innført valgfrie dannelsesemner. Hensikten med disse samfunnsviktige emnene som spenner fra mennesket som biologisk og kulturelt vesen, global helse, klima og ulike fagtradisjoner og kulturer er å løfte en forskningsbasert og tverrfaglig diskusjon.  

På konferansen stiller vi ulike spørsmål om verdien av dannelse sett i forhold til samfunnets forventinger. Hva er en relevant utdanning? Hvilke kunnskaper og kompetanser er viktig for å løse de problemer og utfordringer samfunnet står overfor de neste ti år? Foredragsholderne har hvert sitt ståsted for å belyse disse spørsmålene. Her er representanter fra omverden og universitetet selv.

Dannelsesdebatten ved UiB er undervegs og vi håper den veien er lang slik at diskusjonen vil pågå lenge. Dette fordi det ikke dreier seg om enkle spørsmål eller løsninger. Det handler om en livsorientering som vi ønsker våre studenter skal bli en del av. Utdanning er og forblir viktig. Utdanning er relevant. Utdanning handler om at våre studenter utvikler evnen til å se seg selv som medlem av et større fellesskap, lokalt, nasjonalt, globalt og erkjennelsen av at ens egne krefter og talenter står i tjeneste for et større felles gode.  

Powered by Labrador CMS