Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
En viktig del av akademia sitt overordnede samfunnsansvar er å hele tiden spørre seg hvordan vi kan styrke den etiske refleksjonen i det akademiske arbeid. Forskning og akademisk samarbeid har materielle, kulturelle og politiske implikasjoner for samfunnet, samfunnsrelevans, brukerinteresser og akademia har et ansvar for å opprettholde et velfungerende offentlig ordskifte.
De siste årene har det særlig blitt problematisert hvordan akademiske institusjoner samarbeider internasjonalt og med eksterne aktører. I oktober 2015 vedtok Universitet i Tromsø som første universitet i Norge etiske retningslinjer for samarbeid med eksterne virksomheter. Slike retningslinjer vil gjøre den konkrete vurderingen for samarbeid lettere og konkretisere den etiske refleksjonen rundt samarbeid med eksterne virksomheter.
Studentparlamentet i Bergen gikk i år også inn for å kreve etiske retningslinjer for samarbeid med eksterne aktører. Når samfunnsdebatten har begynt å omhandle «alternative fakta» og det stilles spørsmål til forskningens objektivitet. Må vi i større grad spørre oss om hvem som skal styre forskningen og hvilke signaler sender vi når vi lener oss på ekstern finansiering. Det er helt nødvendig å innføre regler for å sørge for at institusjonene problematiserer og drøfter hvordan samarbeid med ulike land eller private bedrifter påvirker forskningen.
Det er ikke nytt at private aktører har interesse av å kunne vise til forskning. Fra banale eksempler med røykende doktorer som finansieres av tobakksindustrien og kan vise til «forskning» eller fra vår tid der f.eks norsk olje og gass bevist misbruker forskning for å selge et bilde av norsk olje og gass er den reneste i verden.
Dersom akademia og forskning skal ha tillit er det helt nødvendig med transparens og klare retningslinjer for samarbeid med eksterne aktører. I det post-faktuelle samfunnet der alle hevder å formidle en sannhet er det viktig at de akademiske institusjonene streber etter de akademiske kjerneverdiene som forskningens frihet og dens sannhetsbestrebelse.
Derfor er det nødvendig at universitetet i Bergen følger UiT sitt eksempel og oppfordringen fra studentparlamentet og utarbeidet etiske retningslinjer for samarbeid med eksterne aktører.