«Formidlingen til studentene skal bli enda bedre»

Overskriften er hentet fra et nyhetsoppslag fra UiB’s internavis UiB Aktuelt. Vi som arbeider ved Program for universitetspedagogikk ser positivt på det initiativ universitetsledelsen har tatt, og ser frem til resultatene av den evalueringen som er satt i gang. 

Men dersom siktemålet med evalueringen er som overskriften antyder, er jeg redd Universitetet i Bergen er på ville veier.  La oss håpe overskriften er journalistens verk og ikke uttrykker ledelsens intensjon og forståelse.  Jeg kan forstå at en journalist setter likhetstegn mellom ”undervisning” og ”formidling” (selv om jeg har problemer med å tro at journalister virkelig ser på seg selv som undervisere).  Jeg er mer bekymret over at mange undervisere ved landets universitet og høgskoler synes å dele en slik oppfatning.  For hvordan skal vi ellers forstå mye av den virksomhet som finner sted, og den heller ukritiske digitale satsingen som finner sted?

Undervisning er ikke det samme som formidling!  Undervisning er, eller burde være, en felles (ut)forsking der begge parter lærer noe.  Undervisere er pedagogiske ledere, som i kraft av sin større faglige innsikt og forståelse skal bistå studentene i deres faglige utvikling.  Da er aktivitet viktig.  Da er det viktig å stille krav; om innsats, om engasjement, om aktiv deltakelse.  Og så må vi gi rom for en viss autonomi.  Indre motivasjon, lysten til å lære, opprettholdes og styrkes gjennom reell opplevelse av autonomi, innflytelse og tilhørighet.  Evnen til å formidle et faglig engasjement er noe annet (og langt viktigere) enn formidling av et gitt budskap.  La oss gjerne benytte oss av ulike tekniske hjelpemidler, men ikke gå i den fellen og tro at all digital satsing fremmer læring!  Selv om mange av oss har et stykke å gå når det gjelder formidlingsevne, fremmes ikke studentenes kritiske evner og faglige refleksjon nødvendigvis over anledningen til å repetere et gitt budskap så ofte de vil.  Like gjerne som vi – både undervisere og studenter – fokuserer på formidlingen (formen og tilgjengeligheten), bør vi fokusere på følgende spørsmål; Når, under hvilke betingelser, lærer studentene best?

Arild Raaheim

Professor i universitetspedagogikk

 

Powered by Labrador CMS