Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
En viser til Rundskriv nr. 2/2002 fra Universitetsdirektøren i henhold til DAK-sak 65, der det heter: “Veiledere må vise varsomhet med å sette hovedfags-og mastergradsstudenter på oppgaver som vil kreve omfattende tilgang til artikler som må fjernlånes”.
En finner grunn til å applaudere! Om en hadde fryktet at “Kvalitetsreformen” skulle føre til økning av kvaliteten kan en heretter se framtida rolig i møte. Det motsatte er nå slått fast med ettertrykk. Og på høy tid. Akkurat som om det skulle være vår oppgave som universitetslærere å oppmuntre studentene til å lese unødig litteratur - de kunne jo begynne å tenke på egenhånd! Det er jo helt i strid med kravet til effektivitet. Det er for dagens samfunn studentene skal tilpasses, og næringslivet har ikke bruk for fordypning. Man kunne jo tro at universitetet var noe annet enn en høgskole. Rundskrivet følger også opp den prisverdige utviklingen på biblioteksfronten de senere årene, med stadig strammere budsjetter slik at innkjøp av litteratur stopper opp, og tidskriftserier som har samlet støv i årevis blir terminert. Det blir heretter mye enklere å veilede studentene - de vil ikke komme med plagsomme ideer de har snappet opp, og som de attpåtil venter at man skal sette seg inn i. Og så kan en jo tjene litt ekstra på å selge kompendier, eller kopier av artikler en forlengst har approbert. Enda mere gledelig er at dette også er i tråd med Kulturministerens nye forslag om å sanere de kommunale bibliotekene. Hva skal vi nå med alle de bøkene? Dyre er de og plass tar de også. Det Akademiske Kollegium gratuleres med det viselige vedtaket. Det betyr nok en stor besparelse på budsjettet. Nå som det nye kollegiet skal få enda
flere medlemmer utenfra ser en i møte flere nye tiltak av liknende art. En kunne være fristet til å komme med forslag, men avstår i denne omgang. En kunne bli tatt på alvor.