Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
”Hei, vi har opprettet et nytt bachelorprogram, kan Karrieresenteret komme og fortelle studentene hva de kan bli?” La fag være unevnt, men dette er en historie fra virkeligheten på Karrieresenteret. Vi glemmer heller ikke studenten som forventningsfullt utbrøt at ”vi er det første kullet med en bachelor i middelalderstudier, så oss blir det nok rift om. Det har vel universitetet sjekket ut?” I rektorvalgkampen er det først og fremst Universitetet som forskningsinstitusjon som har stått i fokus. I den grad man har berørt studenter og karriere, har det handlet mest om å legge til rette for en forskerkarriere. Men som alle vet, havner de fleste studentene i helt vanlige jobber. Derfor er det interessant og nødvendig å drøfte hvilken drahjelp de får på vei over i arbeidslivet. Med andre ord; hvordan sørger UiB for at studentene blir mest mulig ansettbare? Dette har Karrieresenteret utfordret de to rektorkandidatene til å duellere om i Egget 2. april, like før valget avsluttes. Når tungen slår krøll på seg Tilsynelatende tre enkle ting. Men det er slett ikke så enkelt, skal vi tro våre kilder studentene. Etter fem års studier vet mange verken hva de kan eller hvor de skal – og slett ikke hvordan de kommer dit. Å sette ord på kunnskapen sin er uvant, og når de kommer på sitt første intervju slår tungen aldeles krøll på seg. Fortell hva faget inneholder, hva du har lært og hva du kan bidra med i en aktuell jobb, er den enkle oppskriften studentene får på kurs på Karrieresenteret. Verre er det ikke, og da løsner det – men ingen har altså krevd det av dem i løpet av tre til fem studieår. Iallfall har ingen bedt dem om å være ”uakademiske” og konkrete – slik man må for å bli forstått og ikke minst hørt nedenfor Høyden. Men det aller viktigste som kommer ut av en slik drilling, er bevisstheten rundt egen læring og kompetanseoppbygging. Instituttet bør vite hvor jobbene er Tenk jobb tidlig! Dette er den akademiske måten å si det på – ute i næringslivet er språket et helt annet. I en irsk undersøkelse (University of Dublin) ble næringslivsledere bedt om å rangere de viktigste ferdighetene en nyutdannet burde ha. Topp ti-listen ser slik ut: Muntlig kommunikasjon, tidsstyring, teamarbeid, presentasjonsferdigheter, kunne gjøre flere ting på en gang, være selvgående, skriftlig kommunikasjon, planlegging, IT-kunnskaper og beslutningstaking. Dette er de ferdighetene arbeidslivet, riktignok i Irland, ser etter hos nyutdannede. Gir UiB sine studenter slike ferdigheter? Samarbeid, eller teamarbeid, kan det for eksempel bli mye mer av, i følge studentenes egen vurdering i Kandidatundersøkelsen til Karrieresenteret. Hvordan kan UiB i større grad bidra til at studentene blir ansettbare? Som vanlig må man begynne med begynnelsen. Universitetet bør allerede tidlig i studieløpet sørge for at studentene blir bevisste på at de skal et annet sted etterpå og hva som forventes av dem da. ”Tenk jobb fra første dag” er Karrieresenteret sitt ”slogan”, og med et strammere arbeidsmarked er dette viktigere enn noen sinne. Men det gjelder ikke bare for studentene, også gammelt og nytt rektorat og fagmiljøer av alle slag, må føle et ansvar for at veien ned fra Høyden blir like vellykket som veien opp.
Det er særlig på tre områder Universitetet har et forbedringspotensiale:
Den absolutt hyppigste grunnen til at studentene kommer til Karrieresenteret er usikkerheten om hvilke jobber de kan få etter endte studier. Dette gjelder særlig studenter fra HF, SV og Mat.nat, men også psykologi og jus er representert i denne relativt store flokken. Og jeg spør meg selv om det ikke er rimelig å forvente at instituttet kan si noe om hvor studentene på deres eget fag får jobb etterpå? Jeg er overbevist om at hver eneste professor vet noe om hvor hans tidligere studenter har tatt veien – og at han eller hun kan fortelle dagens studenter om det. Jeg har vært invitert til fagmiljøer der dette er en selvfølge, og noen miljøer legger til og med ”karrierehistorier” fra alumnistudenter ut på nettsidene, til glede for dagens og morgendagens studenter. Vær sikker på at disse fagene får mange studenter fremover!
Hvilke andre kunnskaper enn de faglige må studenten ha for å bli mest mulig ansettbar? Vanligvis snakker vi om såkalte akademiske ferdigheter som evnen til å arbeide selvstendig, være strukturert, innhente og trekke ut informasjon, være analytisk og tenke kritisk, jobbe mot tidsfrister, osv.