Hvordan kan vi bli bedre på studentaktiv læring?

Publisert

Team Olsen som stiller til rektoratvalg ønsker gjennom den kommende fireårsperioden å prioritere tilrettelegging av studentaktiv læring. Denne satsningen går utover dagens fokus på studentaktive læringsformer, som i seg selv er viktig, men etter vårt syn ikke tilstrekkelig.

I UiBs strategiplan (2011-2015) fremheves aktive læringsformer som et vesentlig grunnlag for god utdanningskvalitet. God eksisterende bruk av studentaktive læringsformer ved UiB er ekskursjoner og tokt innen naturfagene, klinisk ferdighetstrening innen helsefagene og feltarbeid og praksisbesøk innen samfunnsfagene. Eksempler på studentaktive læringsformer i det daglige campusbaserte undervisningstilbudet er problembasert og teambasert læring, som ofte tar utgangspunkt i konkrete samfunnsproblem eller kliniske/faglige utfordringer. Team Olsen vurderer alle disse eksemplene på studentaktive læringsformer som verdifulle, særlig for studentenes kunnskapsmessige læringsutbytte, men også med tanke på utvikling av generelle kompetanser og spesifikke ferdigheter, som samarbeid og aktiv vurdering av forskningsbasert kunnskap. Vi vil derfor stimulere til at flere fagmiljø tar i bruk slike læringsformer, og vektlegge den interaktive delen som er dokumentert å være særlig læringsfremmende.

Det elektroniske mediet er som skapt for slik interaksjon, og vi vil om vi blir valgt, utvikle en digital læringsarena med gode samhandlingsverktøy. Vi ønsker å bygge videre på de tekniske løsningene som nå utvikles i DigUiB ved å integrere verktøy for felles tekstproduksjon og for å lage korte video- eller talesnutter til å stimulere diskusjon i plenum eller kollokvier. Slike videoer lages i dag av flere undervisere. Talekomponenten tenker vi også kan være særlig relevant for opptak av studenters egen tale som utgangspunkt for studentsamarbeid i språkfag. Podcasting av forelesninger kan brukes til å stimulere samhandling mellom studenter gjennom å knytte gruppe- og kollokviediskusjoner til opptakene. Videre kan podcasting brukes i samarbeid mellom UiB og nasjonale eller internasjonale universitet ved hjelp Skype og Webinarteknologi.

Studentaktiv læring handler om mer enn aktive læringsformer, slik det også fremheves i den nylig utgitte boken fra Uppsala universitet, Students, the university´s unspent resource (Red Johan Gärdebo & Mattias Wiggberg). Vi tenker at studentenes læringsutbytte av et emne og et studium ytterligere kan styrkes ved at studentene får en mer sentral og aktiv i rolle i planlegging, vurdering og evaluering av undervisning og læringsprosesser og ikke bare i gjennomføringen.

Det er klart at underviserne må være primære bidragsytere i definering av både innhold og form for undervisningen, da de har både oversikt og innsikt i emnets forskningsbaserte teori og empiri. Studenter med økende kjennskap til et fagområde vil likevel kunne komme med velbegrunnede innspill på hvor de ønsker at tematisk hovedfokus skal legges for undervisernes bidrag til læringsprosessen, noe som forhåpentlig kan oppleves som stimulerende og utviklende også for underviserne.

Likeledes kan studenter med økende studieerfaring delta aktivt i valg av hva som er gode vurderingsformer for et emne. Det er også vesentlig å få studentene aktivt på banen i evaluering av et emne. Flere fagmiljø har god erfaring med å la studentene selv ta ansvar for evalueringsprosessen, noe som også vil utvikle studentenes evne til å koordinere og administrere, som er kompetanser som etterspørres og forventes av arbeidsgivere.

Aktiv involvering av studenter i pågående forskning vil kunne være med å øke studentaktiv læring og Team Olsen ønske å stimulere slik læring på alle studienivå. Studentene gir uttrykk for at de svært gjerne vil ha flere slike muligheter ettersom ønske om tettere kjennskap til forskningens metoder har vært en viktig grunn til å velge universitetsstudier. Ofte opplever studenter involvering i forskning først på masternivå. Konkret erfaring med enkle forskningsoppgaver eller hospitering i forskningsgrupper på lavere grad kan være med på å øke interessen for faget og videre studier. Studentaktiv forskning kan slik også bidra til å forebygge frafall under bachelorstudiene. I tillegg kan studentdeltakelsen bidra til utvikling av nye forskningsideer.

Team Olsen inviterer herved til gode innspill fra både studenter og undervisere på hvilke strategier og konkrete tiltak vi bør ta tak i og særlig prioritere for å fremme studentaktiv læring ved Universitetet i Bergen!

 

Powered by Labrador CMS