Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Det er hyggelig å se at IT-tjenestene ved UiB er akseptable sammenligna med andre universitet. Dette må imidlertid ikke tolkes til at det ikke er et potensiale for fortsatt forbedring hos oss og hos andre. Jeg har nettopp besvart et spørreskjema om IT tjenestene og jeg er redd dette ikke fullt ut belyser gjenværende problem og potensialet for forbedring. Konkret tenker jeg på all den tida flere tusen ansatte (og studenter) ved UiB bruker til å løse relativt enkle problem i mye brukte program som Word, Excel, Powerpoint, Netscape osv. Nye oppgaver og ikke minst nye versjoner av programma krever timesvis med innsats av brukerne hvert år, delvis på grunn av lite pedagogiske hjelpeverktøy. De fleste løser sine problem på et vis med egen eller kollegers hjelp, og føler kanskje også at de har gjort en god jobb etter timers innsats med søk i hjelpeprogram og etter kolleger. Men det har de ikke, gitt at en lett tilgjengelig ekspert kunne ha løst problemet på langt kortere tid.
Som et regneeksempel anta at 3000 medarbeidere bruker 10 timer per år til slik problemløsning, da er dette 30.000 timer totalt. Dette timetallet svarer til nesten 20 årsverk. Om ekspertene er bare fire ganger så effektive som brukerne, vil 5 lett tilgjengelige eksperter kunne frigjøre 15 årsverk per år til forskning og undervisning.
Hvorfor er ikke dette gjennomført og tydelig annonsert for lenge sia? Trolig fordi UiB bare ser utgiftssida, kostnadene ved å ha eksperter tilgjengelig. Det utsendte spørreskjemaet vil ikke gi noe estimat på de tidskostnadene ansatte (og studenter) har med å få ulike, mye brukte program til å fungere. Sålenge ikke anna er dokumentert, velger jeg å tro at lett tilgjengelige eksperter vil kunne gjøre UiB enda mye bedre med hensyn til IT-tjenester.