Nettforelesninger ikke fordummende

Publisert

I mars i år la institutt for informasjons- og medievitenskap ut en fire timers forelesning om fremtidens medier som Eirik Solheim fra NRK-beta holdt i Egget på studentsenteret. Forelesningen ble streamet, men også lagt ut som podkast:

http://vindkast.infomedia.uib.no/podkast/tagg/eirik-solheim

Responsen var massiv. Vi opplevde at folk som hadde fulgt første del av forelesningen på nett kom til Egget for å  få med seg andre del live. Solheim tok også imot spørsmål fra salen, på twitter og på sms underveis i forelesningen. Både under og etter forelesningen var det stor aktivitet på twitter hvor forelesningen ble diskutert, senere også i blogger. Dette forsterket seg ytterligere når NRK også la ut forelesningen på sine nettsider.  Erfaringene våre fra denne forelesningen var altså:

1)    Flere kom til forelesningen

2)    Forelesningen fikk stor respons og satte i gang en debatt på og utenfor campus

3)    Det var lite eller ingen ekstraarbeid for foreleser (opptak og redigering må i alle fall gjøres av andre en foreleser)

Erfaringer fra andre universiteter som har lagt ut forelesninger i en årrekke er mye det samme; det genererer  en faglig interesse både på og utenfor campus og får faktisk flere til å møte opp på forelesningen enn normalt. Studentene bruker det som et supplement og en fordypning til pensum og det er vel det som er meningen med en forelesning i utgangspunktet. Men det avhenger selvfølgelig om forelesningen er bra eller ikke. Jeg har derfor ingen tro på at UiB skal legge ut alle forelesninger på nett. Både fordi enkelte forelesninger ikke egner seg for denne type formidling og fordi enkelte forelesere heller ikke egner seg for dette mediet. Diskusjonen må heller gå i om vi skal ”regissere” utvalgte forelesninger slik at de egner seg bedre for mediet eller om vi skal ta opp forelesningen uredigert og direkte eller som en kombinasjon av disse.

Hvis studentene ønsker å se/høre forelesningen flere ganger og i tillegg kanskje bruke den i forbindelse med eksamen så virker det vel neppe fordummende. Forelesningen vil vel nettopp ta vekk litt av den overdrevne pensumsfikseringen studenter har en tendens til å ha og i stedet gi dem en fordypning og forståelse av faget som sådan.

Jeg tror opptak av forelesninger i først omgang må være basert på frivillighet. Effekten vi sannsynligvis være at om noen år så er dette en selvfølgelighet, og at diskusjonen vi har i dag vil virke like rar som når stortinget i sin tid diskuterte om vi skulle ha farge-tv eller ikke. Det viktigste nå er å sikre at tjenesten blir faglig forsvarlig og at det blir utarbeidet en systemløsning som må ha som overordnet mål at dette ikke skal bli en ekstrabelasting for de ansatte, men blir et godt hjelpemiddel i undervisningen spesielt og formidlingen generelt.

Powered by Labrador CMS