NTL deler bekymringen for "Undervisningsbygg"

Publisert

Fagforeningen Norsk Tjenestemannslag (NTL) ved UiB er like bekymret som
Universitetsledelsen etter å ha lest rapporten ”Mer effektiv statlig bygge- og eiendomsforvaltning. Rapport fra interdepartementalt utvalg mars 2005”.

Her er vi helt på linje med ledelsen ved UiB. Moderniseringsdepartementet med minister Morten Meyer i spissen vil skille bruker og forvalter og mener at ved å nedlegge eiendomsavdelingene ved Universitetene vil forvaltningen bli mer effektiv. Dette er en påstand i likhet med at konkurranseutsetting
skal løse alle problemer.

Forslaget om konkurranseutsetting er mer en politisk oppfatning enn en faglig begrunnelse. Vedlikeholdsetterslepet skyldes vel like mye manglende bevilgninger som at universitetene ikke kan forvalte eiendommene sine.
Når det gjelder internhusleien som sies å gjøre oss mer bevisste på kostnader og romutnyttelse kan en også spørre seg hva administreringen av dette koster ved å flytte penger fram og tilbake mellom UiBs forskjellige avdelinger.

Dersom forslaget heller ikke blir sendt ut på høring til de berørte partene er det et brudd på innarbeidede demokratiske prinsipper. Dette er en såpass stor endring at alle må få uttale seg. Rapporten må også behandles i Stortinget, ikke bare som en liten del av Statsbudsjettet.

Det er også arbeidsplasser ved UiB det dreier seg om. Det er mange ansatte ved EIA som er bekymret for hva som skal skje med dem. NTL er opptatt av hvilke konsekvenser en eventuell overgang til ”Undervisningsbygg” vil få når det gjelder arbeidsvilkår, lønn og pensjoner. NTL er enig i at rapportens forslag kan føre til økt byråkratisering og eventuelt høyere leieutgifter og det er alltid et problem for UiB.

NTL mener at faglig virksomhet og bygningsmasse henger tett sammen og ikke bør skilles. Mange arealer er spesialtilpasset undervisning og/eller forskning. I driften av universitetene er arealer like nødvendige som lønninger og vitenskapelig utstyr. Vi ønsker derfor at arealer skal kunne
disponeres fritt av UiB.

Powered by Labrador CMS