Pullprint og pauser for ansatte

Publisert

Som et ledd i å redusere restavfallsmengden med 20 % innen 2020, trolig etter forslag fra IT-avdelingen, har styret vedtatt følgende om skrivere:

“Nye skrivere som kjøpes inn og kobles i nett skal som hovedregel være av typen “Pullprint”. Tosidig kopiering/utskrift skal være et fast valg på alle skrivere som kobles opp på UiB sitt nett.”

Det siste er opplagt fornuftig. Jeg er mer i tvil om gevinsten for UIB med pullprint for ansatte, mens det virker som en god løsning for studenter.

For ansatte sparer en kanskje et par prosent papir på dette, fordi folk av og til sender av gåde den samme printjobben to ganger, og da forhåpentligvis bare skriver ut en med pullprint. (I evalueringen av innføringen av pullprint på HF anslo IT-avdelingen gevinsten i antall sider på 20 %, men rapporterte en realisert økning på 20 % i steden) Meni forhold til den tidligere printerløsningen har pullprintløsningen flere konsekvenser:

Pullprint virker som en måte å få ansatte til å ta seg flere pauser fra arbeidet, fordi en må gå fra arbeidet, dra kortet og vente på at jobben blir ferdig. Dette gjelder særlig ved større utskrifter. Enda værre er det når det går en kopieringjobb på printeren, for da må en også vente til kopieringsjobben er ferdig før en kan dra kortet sitt.

Løsningen på dette er i følge IT-avdelingen å kjøpe inn mange flere skrivere, slik at gangavstandene blir redusert og det ikke blir køer. Tar en hensyn til dette, er det ikke engang klart at den totale miljømessige gevinsten ved overgang til pullprint er positiv. I tillegg kommer de økte direkte kostnadene og “pausekostnadene”.

Jeg mener derfor derfor UiB bør vurdere dette vedtaket mht ansatte på nytt, eventuelt tolke vedtaket på en romslig måte, som formuleringen “hovedregel” vel gir rom for, mens praksis er en streng fortolkning.
Å få mulighet til å trekke kort mens kopijobber er i gang ville også være et framskritt med pullprint.

 

Powered by Labrador CMS