Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
I leserbrev til På Høyden 2. desember gjennomgår professor Jørgen Christian Meyer Universitetets ”Tiltaksplan for det ytre miljø 2010 -2011”. Vi er glad for at oppsummeringen hans av planen stort sett gir positive tilbakemeldinger. Innvendingene hans går, slik vi forstår det, på nytteverdien av å måle våre samlede CO2-utslipp. Spesielt gjelder dette dersom dette innebærer krav om å benytte den reiseleverandør vi har rammeavtale med. Meyer påpeker videre at tiltak må tilpasses det resultat som kan oppnås. Dette er et viktig og godt poeng. I arbeidet til styringsgruppen er dette tillagt en betydelig vekt og vil være førende når det skal utvikles et CO2-regnskap. Det blir en viktig oppgave for styringsgruppen å finne den rette balansen for hvor langt ut i leverandørkjeden vi skal gå for å måle i forhold til CO2-regnskapet. Når det gjelder måling av CO2-utslipp er det i dag etablert gode modeller for dette av leverandørene i reisebransjen. Gjennom vår avtaleverandør Berg-Hansen, for reisebyråtjenester får vi svært gode data til en lav ressursinnsats både for leverandøren og oss. Når det gjelder måling av UiB sin reiseaktivitet vil det imidlertid være viktig med en presisering. Det er ikke et mål i seg selv at UiB skal redusere sin reiseaktivitet. Dette er ikke forenlig med en strategi om å være et internasjonalt universitet, med internasjonale fagmiljøer. Det vil likevel være en målsetning for universitetet å holde oversikt over sin reisevirksomhet, redusere unødvendige administrative reiser og bruke videokonferansemuligheter der det er mulig. I sitt innlegg argumenterer Meyer videre med at bruk av UiB sin rammeavtale ikke kan forsvares med CO2-regnskap. Her vil vi gjerne påpeke at UiB sitt CO2-regnskap ikke er hovedgrunnen til at Meyer skal benytte rammeavtaler. Bruk av UiB sine rammeavtaler er ikke noe det oppfordres til å benytte, disse er obligatoriske. Dersom UiB har inngått en rammeavtale er vi forpliktet til å følge disse. Dette er lovpålagt. Meyer påpeker helt korrekt at Berg- Hansen benytter samme søkemotor som flyselskapene og de fleste andre reiseformidlere (databasen som benyttes heter Amadeus). Når du søker etter flyavganger på nettstedene til et reisebyrå vil du derfor få de samme treff som hos flyselskapet. Den eneste forskjellen er at hos et reisebyrå får du opp alle flyselskap i samme søket mens hos flyselskapene får du kun det aktuelle flyselskapet du har oppsøkt. UiB har forhandlet frem avtaler med reiseleverandører som gir oss rabatterte priser. Disse avtaleprisene oppnås kun ved bruk av vårt reisebyrå. En utfordring i forhold til priser og prissammenlikning er at selskapene endrer tilgjengeligheten på billigbilletter kontinuerlig. De ”shopper” billige flyseter helt frem til avgang. Derfor vil det være stor variasjon i tilgang på de billigste billettene helt frem til avgang. Dette styres av flyselskapene og ikke reisebyråene. Disse endringene gjøres direkte i Amadeus-basen og er tilgjengelig for alle på samme tid uavhengig om hvor du bestiller din reise. UiB har store besparelser på å bestille sine reiser gjennom Berg-Hansen sin webgate løsning. Det er også et viktig moment at vår rammeavtaleleverandør, Berg-Hansen, inngår i UiB sin beredskapsplan ved hendelser når våre ansatte er på reise. Universitetet i Bergen rapporterer allerede sitt årlige energiforbruk, avfallsmengder, transportbehov med mer til universitetsstyret. Det har fra styret kommet ønske om også å rapportere våre samlede CO2-utslipp. Dette samsvarer også godt med miljøhandlingsplanen og overordnede myndigheters krav om 20 % reduksjon her innen 2020. I utgangspunktet er det ganske enkelt å få frem disse utslippstallene, da dette kan baseres på allerede innsamlede data og omregningsfaktorer knyttet til disse. Vi kan forsikre om at det ikke skal inn ekstra ansatte, eller brukes store ressurser fra eksterne leverandører i dette arbeidet videre. Kostnadene til å få frem CO2-tall fra vår reisevirksomhet er allerede inne i vår rammeavtale for reiser.