Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Det er ved ulike anledninger kommentert fra Lise Øverås og Ernst Nordtveit at de vil etablere sentre for framragende undervisning, senest i Nordtveit sitt innlegg i På Høyden 16.3. I den anledning kan det være oppklarende å si hvor saken står nasjonalt. Diskusjonen angående den nasjonale ordningen gjelder tildeling av sentre for framragende undervisning og ikke institusjonens egen etablering av dette. I forlengelsen av Stjernø utvalgets innstilling hvor ideen beskrives, satte UHR, i desember 2008, etter oppdrag fra KD ned en arbeidsgruppe, ledet av professor Lycke ved UiO, for å utrede etableringen av sentre for framragende undervisning. KD har bedt om en detaljert beskrivelse av hvordan en ordning med sentre for fremragende undervisning kan utformes, herunder: Arbeidsgruppen holder på med sin utredning og har bl annet innhentet erfaringer fra andre land som har sine versjoner av ordningen slik som England, Finland og Sverige ( jf informasjon fra arbeidsgruppens leder på utdanningsutvalgsmøte i UHR 3.mars) Selv om ordningen fungerer ulikt i disse landene, så er det ikke vanlig praksis at institusjonene selv etablerer slike sentre, men fagmiljø ved institusjonen søker og blir vurdert ut fra gitte kriterier om å få status for å bli et senter over en viss tidsperiode. I de fleste tilfellene følger der også eksterne midler med ved etableringen. Arbeidsgruppen vil levere sin innstilling til sommeren. Slik det ser ut så er dette en ordning departementet ønsker å innføre (sannsynligvis blir det 10 – 20 sentre). Vurdering av selve ordningen vil først være mulig når det blir klart hvordan ordningen er tenkt praktisert. I forlengelsen av det må UiB søke om ett eller flere slike sentre. I den anledning er det naturlig å minne om de stimuleringsordninger som allerede foreligger for å fremme kvalitet på undervisningen. Det gjelder Ugleprisen som ble etablert i 2005 og Læringsmiljøprisen som studentene har tatt initiativ til og som vil bli delt ut første gang ved studiestart i 2009.