16. januar har kontorsjef ved informatikk Signe Knapskog en kommentar til artikkelen om Studentkafeene i På Høyden.
Vi vil her gi noen kommentarer til artikkelen.
Det er riktig at Studentkafeene går bra, og at omsetningen er økende. Dette er fremfor alt positivt fordi det viser at studentene i økende grad benytter seg av kafétilbudet og at de fleste er fornøyd med tilbudet i Studentkafeene. Omsettingen for Studentkafeene i 2006 var ca. 45 millioner kroner, noe som genererte et overskudd på ca. kr. 500 000,- En viktig grunn til at overskuddet ikke er høyere, er Studentkafeenes fokus på å holde prisene så lave som mulig. SiBs hovedfokus er slett ikke økonomisk resultat, som Knapskog nevner, men derimot å kunne gi studentene et bredt spekter av velferdstjenester.
Overskuddet fra Studentkafeene skytes som kjent inn i Studentsamskipnaden og nyttes til å finansiere andre velferdstjenester for studenter. Les gjerne mer om alle SiBs gratis tilbud på www.sib.uib.no.
Studentkafeene er kontinuerlig opptatt av å drive kostnadseffektivt og samtidig holde lave priser. Samtidig forsøker vi ut nye tilbud og konsepter. Her kan vi nevne aktiviteter i forbindelse med semesterstart og eksamensåpent. I tillegg vil åpning av nytt Studentsenter gi et nytt, spennende og variert serveringstilbud til studentene.
SiB har heller ikke monopol på utsalgsstedene, flere steder er vi stadig i konkurranse med private aktører om kontrakter.
Når det gjelder prisene på tjenester fra SiB catering er det tjenester som ikke primært retter seg mot studenter, men utdanningsinstitusjonene i Bergen. Her konkurrerer vi på lik linje med andre aktører i markedet.