Svar om PullPrint

Publisert

I et leserbrev i På Høyden stiller førsteamanuensis Bjørn Sandvik en del spørsmålstegn ved PullPrint-ordningen som er innført for alle studenter og delvis for ansatte ved UiB.

Sandvik mener bl.a. at argumentene om sparing av papir (miljø) og driftskostnader er svake. Dessverre er det svært vanskelig å påvise hvor mange sider vi sparer på at brukerne må trekke kortet for utskriften kommer. Vi har rett og slett ikke oversikt over hvor mye vi skrev ut eller hvor mye penger vi brukte på utskrifter før PullPrint-ordningen ble innført. Studier fra andre miljøer viser en besparelse på rundt 20 prosent. Jeg tror mange har sett de bunkene med uavhentete utskrifter som hoper seg opp rundt skrivere; dette er historie etter at PullPrint blir innført. Derfor er PullPrint både et sparetiltak og et miljøtiltak.

Sandvik tviler på at antallet skrivere blir lavere med innføring av PullPrint. Det er riktig at vi må ha en god dekning og forholdvis kort avstand mellom skriverne for at tjenesten skal fungere godt. Men hvis alternativet er små, lokale skrivere - kanskje til og med personlige skrivere på den enkelte brukers kontor - skal det nok likevel bli en nedgang. For den økonomiske gevinsten er det imidlertid viktigere at kostnadene per produsert side synker dramatisk. De større skriverne og multifunksjonsmaskinene er naturligvis dyrere i innkjøp, men sidekostnaden er så mye lavere at den totale kostnaden blir lavere.

Når man regner på totalkostnaden må man også se på tiden som går med til å administrere og drifte skriverne. Bare det å bestille og lagerføre tonerkassetter og annet forbruksmateriell til en mengde ulike små skrivere, tar betydelig tid. Det gjør også vedlikehold av de tekniske løsningene for at slike skrivere skal fungere. I dette bildet blir nok spaserturene ut til skriveren og noen sekunders venting på at den skal produsere utskriften, en relativt beskjeden komponent.

Kort sagt mener IT-avdelingen å ha dekning for påstandene om at PullPrint både er et godt miljøtiltak, et sparetiltak og ikke minst gir bedre tjenester for brukerne. Dette vil vi fortelle mer om i neste utgave av IT-avdelingens temahefte-serie, som vil handle om nettopp utskriftstjenester.

Powered by Labrador CMS