Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Vi viser til Lise Opdahls innlegg 17.08.01 “Orientering også for vitenskapelig ansatte!”. Opdahl viser til den nye utgaven av undervisningskatalogen, som nå heter “Studentvegvisar med undervisningsoversikt”. Denne har hun fått med seg under et ærend på Studentsenteret, og er forundret over “at de vitenskapelig ansatte ved Universitetet i Bergen ikke er informert om (1) at denne informasjonen er gitt til studentene, og (2) hva som er det nøyaktige innhold i den”.
Som ansvarlige for den delen av teksten i nevnte studentvegviser som ikke har med undervisningsoversikten å gjøre, dvs sidene 9 – 29, vil vi gjerne få komme med noen forhåpentligvis oppklarende kommentarer.
Det er nytt dette semesteret at studentvegviseren og den tidligere undervisningskatalogen nå er slått sammen til ett dokument. Men studentvegviseren har de to foregående semestrene eksistert som en egen trykksak, beregnet på alle studentene, men med de helt nye studentene som en primærmålgruppe, og den har også vært ute på universitetet sine nettsider siden mai i fjor.
Bakgrunnen for studentveiviseren ble utarbeidet, er todelt. Under arbeidet med universitetets nye strategiplan ble studentenes læringsmiljø sterkt vektlagt. I den endelige strategiplanen heter det:
• Universitetet vil, i samarbeid med Studentsamskipnaden i Bergen, legge forholdene til rette for et godt studiemiljø og arbeide for å bedre studentvelferden.
• Studentene og universitetet skal ha et felles ansvar for læringsmiljøet og for at studentene deltar aktivt i det faglige og det politiske miljø ved institusjonen.
• Universitetet vil legge stor vekt på studentenes oppfatninger i arbeidet med å heve studiekvaliteten og servicenivået ved institusjonen.
Om lag samtidig ble universitetet gjort kjent med at regjeringen har pålagt alle statlige foretak å utarbeide såkalte serviceerklæringer for sine brukere innen utgangen av år 2000. For Universitetet i Bergen var det naturlig å se disse initiativene i sammenheng.
Studentveiviseren er laget som et oppslagsdokument - det skal ikke leses fra begynnelse til slutt, men direkte eller gjennom pekere gi svar på spørsmål som en student måtte ha der og da. Dokumentet gir anledning til å annonsere og tydeliggjøre forhold som ellers kan være vanskelig å gjøre kjent. Her kan bl.a. nevnes forhold som gjelder likestilling og trakassering, og forholdet mellom student og veileder, og vi valgte også, med tanke på primærmålgruppen, å ta med et eget kapittel med enkle grunnsetninger for læring ved et universitet, et kapittel vi fikk hjelp til å utforme fra Program for læringsforskning.
Det var bakgrunnen. Så til Lise Opdahls anliggende, hvorfor er ikke de vitenskapelige ansatte gjort kjent med dette? Dokumentet er utarbeidet av Forskning- og utdanningsavdelingen ved Kontor for studiekvalitet, og under utarbeidingen av teksten hadde vi god kontakt med fakultetene og andre relevante brukere, inkludert åpne høringsmøter, både for at teksten skulle bli så korrekt og brukervennlig som mulig i forhold til hensikten, men også for å gjøre prosjektet kjent for så mange som mulig av de ansatte ved UiB. Da nettutgaven var ferdig i mai i fjor, tilskrev vi fakultetene og Den sentrale studieadministrasjon og ba om at informasjon om disse nettsidene ble formidlet til alle ansatte som har kontakt med studenter som en del av sine arbeidsoppgaver, inkludert lærere. Da vi i august i fjor i forbindelse med studieoppstarten forrige høstsemester sendte ut den trykte utgaven av studentveiviseren, ble den også sendt til alle enheter som ved semesterstart ville møte de nye studentene i ulike sammenhenger, inkludert fakultetene og instituttene.
Vi satset på at informasjon om studentveiviseren på denne måten også ville nå våre lærere, og at innholdet i den kunne brukes bl.a. slik Lise Opdahl med sin lange erfaring antyder kan være aktuelt. Dette er tydeligvis ikke helt tilfelle, og vi er de første til å beklage at enkelte blir gjort kjent med studentveiviseren gjennom tilfeldige oppdagelser. Vi får da håpe at Lise Opdahls innlegg er blitt lest av mange, og at de samme også tar seg bryet med å lese dette svaret. Det har forhåpentligvis bidratt til å øke lærernes kjennskap til studentveiviseren, og vi vil selvfølgelig ha dette i mente ved neste oppdatering av studentveiviseren. Som altså da er å finne på http://www.uib.no/studentveiviser – og der uten de mange ombrekkingsfeil som dessverre skjemmer den trykte utgaven.