Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Geir Pollestad har stilt fire konkrete spørsmål i forbindelse med obligatorisk undervisning.
Før vi svarer konkret, er en generell kommentar på sin plass. Så lenge universitetet har eksistert har det vært obligatorisk undervisning i et stort antall fag. Dette har vært faglig begrunnet og i hovedsak blitt avgjort av fagmiljøene, uten innblanding fra instanser på høyere nivå. Slik er det også i dag, og derfor blir det feil når Pollestad i spørsmål 2 gir inntrykk av at dagens rektorat har vært involvert ved innføring av obligatorisk undervisning i nye fag, f. eks. ved Det juridiske fakultet.
Generelt vil vi si at det er en hovedoppgave for universitetet å lære studentene opp til en selvstendig tilegning kunnskap. Det er klart at visse former for kunnskap fremdeles må ha karakter av deltagelse i ”skolebasert” undervisning, og fremdeles vil det være slik at det i mange utdanninger vil måtte foregå obligatorisk kvalitetssikring av spesifikke ferdigheter. Men etter hvert som studiet skrider fram, må studentene i økende grad få tilbud om mer selvstendig, forskningsbasert undervisning, som gir frihet til mer individuelle opplegg. Det viktigste undervisningstilbudet er trolig seminarer, og hvis noe skal være obligatorisk, bør det være muntlige bidrag fra studentene som innledning til diskusjon av relevante problemkompleks.
Så til spørsmålene.
1. Mener du at Universitetet i for stor grad bruker obligatorisk undervisning, også i fag der dette ikke er påkrevd?
Det foreligger ingen oversikt over hvilke fag og emner som har obligatorisk undervisning som en del av sitt opplegg, så dette er det umulig å svare på.
Vi er selvfølgelig klar over den diskusjonen som har vært på Det juridiske fakultet om obligatorisk oppmøte. Bl. a. som en følge av denne diskusjonen ba Sydnes om et møte med studenter og fakultetledelsen om saken, og et slikt møte ble avholdt i begynnelsen av dette semesteret. Konklusjonen på diskusjonen var at omfanget av obligatorisk undervisning skal drøftes på nytt, noe vi regner med vil skje.
2. Vil du som rektor være mer kritisk til dette enn dagens ledelse?
Som sagt i innledningen, har ikke dagens rektorat vært involvert i innføring av obligatorisk undervisning på noen fag, så spørsmålet lar seg ikke besvare. Men etter vår mening er det åpenbart at innføring av obligatorisk undervisning uten faglig og pedagogisk begrunnelse ikke skal forekomme. Skjer det, er det viktig at dette komme klart fram i de evalueringene som studentene utarbeider i kurssammenheng. Da kommer saken fram i lyset slik at den kan bli drøftet i full åpenhet i de organene som tar seg av slike saker, Læringsmiljøutvalget (LMU) og Utdanningsutvalget.
3. Mener du at fysisk tilstedeværelse i et bestemt rom, i et bestemt tidsrom er et egnet måleinstrument for læring?
Svaret er ubetinget nei.
4. Vil du akseptere at det også i fremtiden avholdes eksamener og undervisning under fagkritisk dag?
Svaret er ubetinget nei. Har universitetet gått inn for å ha en fagkritisk dag, må dette tas på alvor. Dagen bør derfor legges fast inn i romreservasjonssystemet slik at alle som prøver å reservere undervisningslokaler den dagen, får en påminning om de fagkritiske aktivitetene som er planlagt.