Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Det var et interessant utspill i På Høyden som administrasjonssjef Ove Botnevik og instituttleder Alfred Halstensen ved Institutt for indremedisin tok opp. Jeg er langt på vei enig i at tilsettinger tar alt for lang tid, men i artikkelen får jeg inntrykk av at organisasjonene er en del problemet. Det er jeg selvsagt ikke enig i. Den ”forferdelig tungvinte” måten å tilsette folk på ved UiB er et resultat av lov- og regelverket i Staten. UiB kan ikke sette seg ut over Lov om statens tjenestemenn m.m. (Tjml). Vi skal heller ikke glemme at Tjml er der for å sikre statstilsattes rettigheter i vår iver etter raskere tilsettingsprosesser. Etter Hovedtariffavtalens 2.3.8 1., kan tillitsvalgte kreve å få drøfte lønnsplasseringen. Det må skje innen tre dager. Det er stor aktivitet for tillitsvalgte, så de tre dagene kan være knapp tid. Det hender vi kommenterer mer enn lønn, og det mener jeg er en kvalitetssikring av utlysingstekstene. Jeg vil også minne om at det er en drøftingsrett, så arbeidsgiver trenger ikke ta hensyn til våre kommentarer, hvilket jeg også har erfart. To tilsettingsråd, et for tekniske og et for administrative, det har vi hatt i mange år. Jeg har selv vært medlem i begge. Dokumentene fra innstillingskomiteen sendes til alle medlemmene i tilsettingsrådet, og vi har ikke mange dagene på å svare på om vi har innsigelser til avgjørelsene. Det har ingen betydning for tidsforbruket om det er et medlem mer eller mindre i tilsettingsrådet. I en del tilsettingssaker, særlig administrative på lavere og mellomnivå, kan det være svært mange søkere. Jeg har vært borti 60 til 70 søkere til stillinger der de aller fleste er kvalifisert. Det tar litt tid å gjøre forsvarlig arbeid på noen få dager. Jeg må minne om at de tillitsvalgte medlemmene i tilsettingsrådene gjør dette i tillegg til sitt daglige arbeid, så jeg må bare berømme dem for den innsatsen de gjør. NTL mener forslaget om tilsettingsråd på fakultetsnivå er utmerket. Da får en medlemmer som kjenner lokale forhold, og en får fordelt arbeidsmengden mer på de forskjellige tilsettingsrådene. Det ville være ønskelig med noen flere møter i tilsettingsrådene enn det som nå er tilfelle. Men det sier seg selv at med den saksmengden som er nå, er det sjelden en kan ha møter. Utfordringen er å få nok tillitsvalgte og god nok opplæring til å ta dette ekstraarbeidet. Ting tar tid. Hvor lang tid tar det før fakultet, institutt eller avdeling får en innstillingskomitee i gang? Hvor lang tid bruker en på å avtale og å gjennomføre intervju, innhente referanser og skrive innstilling? Hvor lenge blir saker liggende på vent av ymse årsaker? Vil en alltid tilsette raskt, eller vil en spare noen lønnsmidler i en periode? Og ikke minst, hvor lang tid går det før søkerne som ikke fikk jobben, får beskjed? Dette er bare et lite utvalg av årsaker som kan forsinke en tilsettingsprosess. Men uansett, organisasjonene er også tjent med effektive og gode tilsettingsprosesser, så her har vi en sak der vi kan samarbeide godt med arbeidsiver.