Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Takk til Geir Pollestad for hans spørsmål til rektorkandidatene om forhold i tilknytning til kvalitetsreformen og undervisningsoppleggene ved UiB.
Som nytt rektorat vil vi oppnevne en bredt sammensatt komité av studenter og ansatte for å foreta en kritisk gjennomdrøfting av hvordan kvalitetsreformen fungerer i ulike miljøer, og hva som bør prioriteres i den videre oppfølgingen av reformen. De spørsmålene som reises av Geir Pollestad, bør inngå i denne kritiske drøftingen.
Pollestad tar opp fire spørsmål.
1. Mener du at Universitetet i for stor grad bruker obligatorisk undervisning, også i fag der dette ikke er påkrevd?
Vårt svar er: Den komitéen vi vil oppnevne, bør avklare omfanget av obligatorisk undervisning i ulike miljøer og drøfte begrunnelsene for at undervisningen er obligatorisk. Vårt utgangspunkt er at undervisningen ikke skal være obligatorisk uten at det er faglig nødvendig.
2. Vil du som rektor være mer kritisk til dette enn dagens ledelse?
Vårt svar er: Vi har ikke grunnlag for å vurdere om vi vil være mer kritisk enn dagens ledelse, men vi understreker at det vi legger opp til, er en kritisk drøfting av hvordan kvalitetsreformen fungerer i dagens situasjon, og at vi i denne forbindelse vil bygge på prinsippet om at all obligatorisk undervisning må være faglig begrunnet.
3. Mener du at fysisk tilstedeværelse i et bestemt rom, i et bestemt tidsrom er et egnet måleinstrument for læring?
Vårt generelle svar må være nei. For eksempel vil obligatorisk frammøte som regel være unødvendig i et teorikurs der det finnes faglitteratur som dekker det forelesningene handler om. Dersom det derimot er snakk om et laboratoriekurs eller et feltkurs der studentene skal tilegne seg eksperimentelle metoder eller feltkunnskaper, og kurset er en forutsetning for å kunne ta eksamen, så kan tilstedeværelse og aktiv deltakelse i kurset være nødvendig for å tilegne seg denne kunnskapen.
4. Vil du akseptere at det også i fremtiden avholdes eksamener og undervisning under fagkritisk dag?
Vårt svar er nei. Fagkritisk dag bør være skjermet og i sin helhet brukes til de spesielle fagkritiske arrangementene.
Mer generelt går vi inn for å forbedre vilkårene for både fagkritikk og kritisk faglig virksomhet i universitetets forskning og utdanning. Vi framhever fri og kritisk faglig virksomhet som ett av fem grunnleggende institusjonelle trekk ved universitetet, og vi mener at det bør legges opp til anbefalte studieløp med vekt på faglige helhetsforståelser og rom for kritisk tenkning og refleksjon.