Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Svar på åpent brev til fakultetsstyret ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet Guro Grimstad, student ved Matematisk institutt og studentrepresentant i flere råd og utvalg ved UiB, har i et leserinnlegg til På Høyden 3. mars 2009 rettet en appell til fakultetsstyret ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet om å legge avgjørelsen om valgt eller tilsatt dekan ut for ”uravstemning ved fakultetet”, og ikke behandle saken ”bak lukkede dører”. Som henholdsvis leder av og saksforbereder for fakultetsstyret vil vi takke for innspillet som gir oss en anledning til å beskrive hvordan fakultetet har behandlet dette spørsmålet så langt. Aller først ønsker vi å trekke fram at vårt fakultet har hatt en meget grundig prosess knyttet til diskusjon om styring og ledelse siste året. Til sammen har fakultetsstyret behandlet 6 saker om styrings- og ledelse i løpet av de siste 12 måneder, i tillegg til at den årlige Solstrandsamlingen vår, for ledere, fakultetsstyret, rådsledere, studentrepresentanter og tillitsvalgte i 2008 i stor grad var viet temaet. Som ledd i fakultetsstyrets behandling har det vært oppnevnt en styringsgruppe bestående av 16 personer. I tillegg har NIFU STEP gjennomført en evaluering som har inkludert både en spørreundersøkelse til de ansatte og 10 gruppeintervjuer. Dette kommer i tillegg til Rokkanundersøkelsen. Styringsgruppen ble oppnevnt av fakultetsstyret for a) å evaluere dagens modell og b) for å komme med anbefalinger til videre utvikling av styrings- og ledelsesmodellen ved fakultetet. Studentrepresentanter ved fakultetet har blitt invitert til å delta i arbeidet, og har vært holdt løpende orientert i alle deler av prosessen. Både styringsgruppen og NIFU STEP har levert selvstendige rapporter, som igjen er lagt fram for fakultetsstyret. Fakultetet, i regi av styringsgruppen, har også vært medarrangør av et åpent heldags debattmøte (8. desember 2008), der blant annet rapporten fra NIFU STEP ble fremlagt. Saksforeleggene og annen informasjon har vært lagt ut på web fortløpende, og finnes på følgende websider: http://www.uib.no/mnfa/strategi_omstilling/organisasjon/evaluering_ledelsesmodell/ Styringsgruppen oversendte også sin innstilling på en kort høringsrunde til alle instituttrådene, der studenter og alle grupper ansatte er representert, i innspurten av sitt arbeid. Uttalelsene fra instituttrådene ble framlagt for fakultetsstyret. Både Rokkanundersøkelsen og NIFU STEP undersøkelsen viser stor tilfredshet med dagens modell med tilsatte instituttledere. Nifu Step har også sammenliknet disse resultatene med tidligere resultater for vårt fakultet, og viser til gjennomgående mer positive svar. Se På høydens tidligere omtale av disse resultatene. Ved innføring av modellen med tilsatte instituttledere vektla fakultetet sterkt anbefalinger gitt gjennom internasjonale evalueringer av våre fagområder over en tiårs periode. For vårt fakultet har det vært avgjørende å først sette oss faglige mål for vår virksomhet, for deretter å vurdere hva som er en egnet styrings- og ledelsesform i forhold til å oppnå målene. Viktige mål har vært å øke den faglige kvaliteten, i tillegg til å optimalisere fakultetets samlede ressurser ved nødvendige prioriteringer innenfor en avgrenset og sterkt begrensende økonomisk ramme. Vi er klar over at flere studentpolitikere, deriblant Grimstad, har et prinsipielt syn der de ønsker valgte ledere på alle nivå. De kjenner da også til at Rokkanundersøkelsen fant ut at et flertall blant våre ansatte på direkte spørsmål svarer at de fortsatt ønsker valgt dekan. På den annen side tar ikke de som av prinsipp ønsker valgte ledere på alle nivå hensyn til at to tredjedeler ved vårt fakultet, gjennom både Rokkan- og NIFU STEP -undersøkelsen viser at de ønsker tilsatte instituttledere. Ingen andre fakulteter ved UiB har hatt en så bred prosess knyttet til disse spørsmålene som Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Vårt fakultetsstyre har latt en bredt sammensatt styringsgruppe fordype seg i disse spørsmålene forut for sine anbefalinger. Dette er en anerkjent og demokratisk arbeidsform, der en gruppe utreder en sak mer i dybden enn det en samlet gruppe ansatte ville hatt anledning til og interesse for. Gruppen, som for øvrig har vært ledet av professor Kuvvet Atakan, viserektorkandidat i Grønmo sitt rektorkandidatur, har foretatt en grundig analyse og gitt sine klare anbefalinger, om blant annet en modell med enhetlig ledelse på fakultetet, og tilsatt dekan. Anbefalingen er gitt ut i fra dagens rammebetingelser for fakultetet, og ut i fra en begrunnelse om å styrke den positive utviklingen som dokumenteres av NIFU STEP ytterligere. På denne bakgrunn, og ut i fra en helhetlig vurdering av dagens utfordringer, har også fakultetsstyret tatt sin beslutning om å gå inn for en modell med tilsatt dekan. Både fakultetsstyret ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet og universitetsstyret kjenner godt til de holdninger som eksisterer blant de ansatte. Dette blant annet fra Rokkanundersøkelsen som har vært en del av beslutningsgrunnlaget for prosesser, debatter og vedtak den senere tid. Det er derfor ut i fra en helhetlig vurdering, som går ut over Rokkanresultatene, at 7 mot 2 universitetsstyrerepresentanter, heriblant rektor selv, har gått inn for at de fakulteter som ønsker det, som en prøveordning etter søknad, kan velge en modell med enhetlig ledelse og tilsatt dekan. Vårt fakultet er og har alltid vært sterkt opptatt av å lytte til studentenes ønsker og behov både gjennom våre valgte organer, gjennom andre råd og utvalg, i årlige ledersamlinger, og i regelmessige møter mellom fakultetsledelsen og studentrepresentanter. Dette vil vi videreutvikle. Også på instituttene våre er det gjennomgående god og regelmessig direkte dialog mellom instituttlederne og studentene. Sånn sett er det også grunn til å minne om at studenter i Norge ikke er samstemt i sitt syn på at valgte ledere er den beste garantien for studentenes påvirkningsmuligheter. Vi vil her vise til NTNU, der studentene i universitetsstyret har vært de fremste til å argumentere for at de ønsker ansvarliggjorte tilsatte ledere som kan inngå i en forpliktende dialog med studentene. I prosessen vi har gjennomført så langt har vi lagt stor vekt på å oppfordre til deltakelse i arbeidet, og vi har absolutt ikke lagt opp til å drive debatten bak lukkede dører, men derimot gjennom brede og åpne prosesser. Vi er opptatt av å utvikle ledelses- og styringsmodeller som bidrar til aktiv deltakelse fra alle grupper ansatte og studenter. Modellene er fortsatt under utvikling, men langs linjer som på ingen måte skal svekke dialogen med studentene i fremtiden. Snarere tvert imot. Vi ser fram til et fortsatt godt samarbeid med studentene både i utviklingen av fremtidige modeller for styring og ledelse, og ellers! Den videre prosessen ved fakultetet og universitetet vil skje i henhold til vedtak i universitetsstyret 19. februar, og i tråd med de føringer som er gitt av universitetsdirektøren i brev av 27. februar. I denne prosessen vil både ansatte og studenter, gjennom representasjon i kollegiale organer, ha anledning til å påvirke prosessen. Bergen, 10. mars 2009
http://www.uib.no/mnfa/strategi_omstilling/organisasjon/evaluering_ledelsesmodell/prosessen/