Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Etter at Bachelorprogrammet i miljø- og ressursfag (MIRE) ble foreslått nedlagt, har det blitt reist en debatt om tverrfaglige utdanningsprogrammer, blant annet av Eline Aresdatter Haakestad her i På Høyden. Etter hennes første innlegg, der hun tar til orde for ikke å legge ned denne bachelorgraden, fikk hun svar fra Ørjan Totland og Kristin Kalvik ved Institutt for Biologi. De redegjør godt for et bachelorprogram i endring, og de faglige vurderingene som ligger bak forslaget om å legge ned MIRE. I etterkant av dette svaret, fulgte Haakestad opp med et nytt innlegg, der hun hevder at «Rektoratet satser ikke på tverrfaglig utdanning».
Det sittende rektoratet har store ambisjoner knyttet til tverrfaglig forskning og utdanning. Disse ambisjonene finner man igjen, som Haakestad også påpeker, i UiBs strategi «Hav, Liv, Samfunn». I diskusjonen om tverrfaglige utdanningsprogrammer er det viktig å skille mellom strukturelle og økonomiske barrierer og utfordringer av faglig og innholdsmessig karakter, selv om disse henger sammen. Vår oppfattelse, etter dialog med studenter og ansatte, er at det konkrete eksempelet det vises til her, er et problem av innholdsmessig mer enn strukturell karakter. Det har det også blitt redegjort for i et tidligere innlegg fra instituttledelsen, og det er videre noe det ble pekt på i den eksterne evalueringen av programmet i 2016. MIRE er satt sammen av allerede eksisterende emner ved to ulike fakultet, uten at det er utviklet egne tverrfaglige emner.
Vi vil nå sette i gang en prosess der vi adresserer spørsmålene knyttet til tverrfaglig utdanning og utdanningsprogrammer. Vi vil blant annet knytte dette til vår oppfølging av stortingsmeldingen «Kultur for kvalitet i høyere utdanning», og vi vil inkludere det i arbeidet med en egen handlingsplan for utdanningskvalitet. I tillegg vil vi ta dette opp som en egen sak i Utdanningsutvalget, der utdanningsdekanene og studentrepresentanter sitter, for å få forankret arbeidet på en god måte i hele organisasjonen. Her vil vi be fakultetene og instituttene om å spille inn konkrete eksempler, både vellykkede og mindre vellykkede, slik at vi kan identifisere hvilke faktorer som spiller inn og avgjør om man lykkes. I etterkant av denne prosessen, vil det bli mulig å sette i gang ulike tiltak for å imøtekomme eventuelle utfordringer som viser seg å gå igjen i de ulike eksemplene.
Oddrun Samdal,
Viserektor for utdanning
Robert Bjerknes,
Viserektor for tverrfaglig virksomhet og store satsinger