Undervisning i mandarin

Publisert

Kjære Camilla Aasen, takk for innlegget i På Høyden, hvor det pekes på behovet for å styrke undervisningen i kinesisk språk.

Vi forstår frustrasjonen og utålmodigheten blant studentene. Slik vi ser det, er imidlertid ikke saken så enkel som det kan se ut som av brevet ditt. Undervisningen i mandarin gis i dag av lærere knyttet til Konfutse-instituttet, samtidig som Universitetet i Bergen (UiB) per i dag ikke har fast vitenskapelig ansatte med kompetanse i mandarin. Likevel er det UiB som har det faglige ansvaret, og tilbudet gis som del av undervisningstilbudet ved UiB. Selv om vi er 100 prosent trygge på kompetansen til de som har undervisningsansvaret, mener vi dette er prinsipielt svært uheldig, og så lenge denne situasjonen vedvarer, ønsker fakultetet å holde tilbudet på det minimum det ligger på i dag.

Universitetsledelsen og fakultetet utreder nå muligheten for å bygge ut et tilbud i mandarin forankret i fast ansatte vitenskapelige medarbeidere. Dette er et arbeid som nødvendigvis må ta tid, ettersom fakultetet ikke har muligheter for å bygge ut et slik tilbud innenfor dagens ramme, og ettersom universitetet må prioritere en slik utbygging opp mot en hel rekke andre viktige tiltak. Det er derfor umulig å si nå om dette arbeidet vil munne ut i at det bygges opp et tilbud, selv om god vilje er til stede hos begge parter. Vi vil uansett bidra til at prosessen nå gjennomføres så raskt som mulig.

Vi ser naturligvis at dette er en mager trøst for studenter som etterlyser et utvidet tilbud nå. Men vi vil likevel tillate oss å understreke det du selv skriver i brevet ditt, nemlig at Universitetet i Oslo i dag har et bredere tilbud i kinesisk. Det er flere fag enn kinesisk som i dag bare tilbys i full skala (eller overhodet) ved bare ett lærested. Skifte av studiested er naturligvis ikke noe man gjør over natten, og for mange kan det by på store problemer. Men dette er likevel situasjonen for flere fag enn kinesisk.

Samtidig er vi svært glade for studentenes engasjement i denne saken, og i det øvrige arbeidet som pågår for å styrke universitetets relasjoner til Kina. UiB var sentral i etableringen av Det nordiske senteret ved Universitetet i Fudan i 1995, og UiBs engasjement der har gitt mange studenter muligheten til å ta kurs ved Fudan, også om kinesisk politikk og samfunn. For tiden arbeides det med å etablere nye tilbud ved Det nordiske senteret som også kan kombineres med språkkurs. Det er interesse i flere fagmiljøer ved UiB for å styrke Kina-kompetansen, i tillegg til at flere institutter har etablert forskningssamarbeid med kinesiske universiteter. Vi vil også nevne at sammenlignende politikk nå får en stipendiat og en professor II knyttet til Kina-studier. Et relativt stort Kina-miljø, slik man har ved Universitetet i Oslo, tar det tid å bygge opp, men vi har tro på at det arbeidet som nå er igangsatt for å utrede mulighetene for språkundervisning vil gi resultater og også vil komme andre typer av faglig samarbeid til gode.

Powered by Labrador CMS