Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Som et internasjonalt anerkjent forskningsuniversitet har UiB en kontinuerlig oppmerksomhet når det gjelder vår synlighet gjennom elektroniske media. Våre websider utgjør et sentralt virkemiddel for å styrke denne synligheten og bidrar med informasjon hovedsakelig ment for omverdenen, men som like gjerne brukes av våre egne ansatte og studenter. Det er derfor svært viktig å ha et oppdatert innhold, men det er også avgjørende å ha en teknisk løsning som gjør det mulig å presentere dette innholdet på en god måte. UiB lanserte en ny webløsning i 2009 etter en omfattende prosess i hele organisasjonen. Det er mye som er bra, og i høst fikk for eksempel UiB sine nettsider fem av seks stjerner i Direktoratet for forvaltning og IKT (DIFI) sin test av nettsider. I februar 2010 påviste universitetets IT- avdeling at det er store tekniske utfordringer med den nye webløsningen. Universitetsledelsen fulgte umiddelbart opp rapporten og kvalitetssikret innholdet med eksterne faglige vurderinger. Anbefalingene i rapporten ble lagt fram for Universitetsstyret i aprilmøtet og deretter ble det iverksatt et internt arbeid for å samle informasjon om tekniske løsninger og prosesser for arbeid med web ved andre norske universitet. Det er nå oppnevnt en styringsgruppe bestående av to viserektorer (undertegnede som leder og Viserektor for internasjonale relasjoner professor Astri Andresen) med et overordnet faglig ansvar i tillegg til underdirektør, Tore Tungodden som prosjektleder og administrativt ansvarlig, og avdelingsdirektørene, Thomas Evensen (IT-avdelingen) og Ingar Myking (Kommunikasjonsavdelingen) som de øvrige medlemmer i komiteen. På oppdrag fra Styringsgruppen kartlegger IT-avdelingen tekniske løsninger ved flere universiteter både nasjonalt og internasjonalt. Resultatet av dette arbeidet vil hjelpe oss å velge løsninger som er gjennomprøvd og robuste. I det konkrete arbeidet med å utvikle og teste en ny løsning for UiB er det også viktig å mobilisere den kunnskap og kompetanse som finnes i fagmiljøer som Institutt for informatikk og Institutt for informasjons- og medievitenskap. Konkret skal dette arbeidet organiseres gjennom en egen referansegruppe. Med dette håper vi at vi kan ta stilling til de viktige veivalgene når det gjelder de fremtidige tekniske løsningene som kan gi oss mest mulig fleksibilitet og effektivitet i tillegg til en fremtidsrettet god design. Innholdet og det kontinuerlige oppdateringsbehovet må alle enheter ved UiB bidra til. Lansering av ny førsteside nylig er et godt eksempel på at det også er mulig å tenke nyutvikling innenfor dagens løsning. Vårt mål er at skifte av teknologi skal skje parallelt med det kontinuerlige arbeidet med å videreutvikle innhold og struktur, og uten at det skal kreve urimelig ekstrabelastning fra våre ansatte. Det er en umulighet å garantere at den nye tekniske løsningen kommer til å tilfredsstille alle behov og ønsker i en organisasjon med flere enn 3000 ansatte og 14000 studenter. Det vi kan love er at vi skal gjøre vårt beste for å videreutvikle uib.no som et fleksibelt nettsted som kan bidra til å øke vår synlighet som et internasjonalt anerkjent forskningsuniversitet. I denne prosessen tar vi gjerne mot konstruktive innspill og vurderinger både knyttet til teknologi, struktur og innhold.