Demokratisk eller konservativ?

Publisert

Det samfunnsvitenskapelige fakultet skal fremdeles ha valgt dekan og instituttledere. Lise Rakner er usikker på om det er lurt.

– Er vi sikre på at dette er en god ide, spurte Lise Rakner, professor i sammenlignende politikk og instituttleder ved instituttet med samme navn, da fakultetsstyret diskuterte saken om ledelse og styringsform tirsdag.

Spørsmålet var om SV fremdeles skal ha valgt dekan og valgte instituttledere. En høringsrunde til de sju instituttene viser at det er dette som er den gjengse oppfatningen.

– Konservative
– Jeg er bekymret for at debatten bare handler om oss selv. Nå er vi det eneste fakultetet som skal ha valgte instituttledere. Vårt søsterfakultet i Trondheim har nettopp gått bort fra denne ordningen. Der var profesjonalisering av ledelsen argumentet. Skal vi være fornøyd med å være de eneste demokratiske, spurte Rakner.

Styret vedtok innstillingen, som sa fortsatt valgte ledere. Rakner ba om at man må være ekstra oppmerksomme i den kommende fireårsperioden.

– Vi må sette debatten inn i en større sammenheng. Nå lager vi oss selv til et eksperiment.

– Høringsuttalelsene er konservative. Man vil ha en instituttleder man stoler på, og som har vært her. Jeg er tilhenger av ansatt instituttleder, sa Dag Elgesem, professor ved Institutt for informasjons- og medievitenskap.

Trenger ikke være professor
I forrige fireårsperiode hadde fakultetet ansatte instituttledere. Alle ble likevel rekruttert internt. I saksfremstillingen ble det lagt vekt på at det er viktig å unngå en tidligere tradisjon om at vervet som instituttleder skal «gå på omgang». Det er heller ikke lenger et krav at en instituttleder må ha professorkompetanse. Det vil gi et bredere rekrutteringsgrunnlag, heter det.

Samtidig  blir det pekt på at å blant annet synliggjøre instituttleders mandat og ha en velfungerende faglig ledergruppe ved instituttene kan være med på å gjøre det mer attraktivt å bli instituttleder. Det samme kan et administrativt støtteapparat, tilbud om lederutvikling og mulighet til å få en vitenskaplig assistent slik at det er mulig å kombinere instituttledervervet med forskning, slik tanken er.

– Lederopplæring er et viktig poeng, som nok vil bli lagt mer vekt på, sa dekan Knut Helland.

 

 

 

Powered by Labrador CMS