Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Årets nasjonale utdanningskvalitetspris, på én million kroner, går i sin helhet til Universitetet i Bergen, Juridisk fakultet. De får utmerkelsen for ”nyskapende utviklingsarbeid” i forbindelse med omleggingen av studiet.
Det juridiske fakultet har fullført en total omlegging av studiet, og de høster nå anerkjennelse fra Utdannings- og forskningsdepartementet. Reformarbeidet ved fakultetet har gått under tittelen ”Ny studieplan for det juridiske studium: Fra lesing til læring”, og innebærer blant annet at studiet er kortet ned fra seks til fem år. Den nasjonale prisen for fremragende arbeid med studie- og utdanningskvalitet i norsk høyere utdanning deles ut for fjerde gang i år. NOKUT, som administrerer prisen på vegne av Utdannings- og forskningsdepartementet fikk inn 21 søknader fra 15 institusjoner. I år er det første gang at prisen går uavkortet til én kandidat. Sentralt i omleggingen på jusstudiet står økt studentaktivitet. Den nye studieplanen har problembasert læring som overordnet paraply og baserer seg på obligatorisk deltakelse og tydelige prosedyrer for hvordan gruppene skal arbeide. IKT er her et helt avgjørende verktøy.
- Dette kompenseres blant annet ved tettere oppfølging av studentene og et større fokus på den løpende læreprosessen. Ved å redusere de store eksamenene og utnytte hele studieåret til undervisning, effektiviseres studieopplegget uten at det går på bekostning av kvaliteten, sier dekan Ernst Nordtveit, som selvfølgelig er svært glad for departementets utmerkelse.
Han mottok prisen av Kristin Clemet i forbindelse med NOKUT konferansen i Stavanger 5. mai.
Alt til juss
I følge juryen skyldes ikke dette at det har vært mangel på andre gode kandidater, men at vinneren har gjennomført en omstilling som er dyptgripende i forhold til sin tidligere utdanningspraksis.
”Institusjonen har løst sine utfordringer på en eksemplarisk måte og innført et studieopplegg som er i tråd med anerkjent teori om læring, undervisning og vurdering”, heter det i juryuttalelsen.
Strukturert studiehverdag
- I starten var studentene litt skeptiske til dette med obligatorisk deltakelse og en del mente de fikk økt arbeidsmengde. Nå virker det imidlertid som om de ser verdien av en mer strukturert studiehverdag. Det for eksempel studenter som har sagt til meg at de ønsker å ta opp igjen tidligere eksamener fordi de med det nye opplegget opplever at de mestrer faget bedre, sier Nordtveit og legger til at man nå også unngår ventetid ved sensur.
Han retter en stor takk til alle ansatte som han understreker har gjort en formidabel innsats for å få gjennomført omleggingen.