Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
LESERBREV: mange har etterlyst forskjellene mellom de to rektorkandidatene. Kuvvet Atakan lister opp ti punkter han mener skiller han fra motkandidaten.
I løpet av rektorvalgkampen har mange stilt spørsmålet: Hva er forskjellen mellom de to rektorteamene? Her er 10 forskjeller: 1. Vi mener samfunnet utvikles gjennom kunnskap og visdom, slik vi skriver i vårt motto. Kunnskap alene er ikke nok. Universitetet skal bidra til at kunnskapen settes inn i en sammenheng - basert på erfaringer, etiske holdninger og kritisk refleksjon. Denne visdommen er påkrevet hvis vi skal løse de store utfordringene i vår tid; lokalt, nasjonalt og globalt. Dette må reflekteres både i forskning, undervisning og det vi formidler til samfunnet rundt oss. Visdom er en forutsetning for en positiv samfunnsutvikling. 2. Universitetet i Bergen (UiB) skal være en uavhengig høyere utdannings- og forskningsinstitusjon. Vår autonomi er en garanti for frie og objektive vurderinger til samfunnets beste. Dette handler ikke bare om økonomisk uavhengighet slik Team Olsen fremstiller det. Vi må ikke la eksterne aktører alene styre forskning og utdanning gjennom programmer og satsingsområder. Vi må selv ha kontrollen over hva som er relevant forskning og utdanning. Våre akademiske verdier er basert på lange tradisjoner med nysgjerrighetsdrevet grunnforskning og forskningsbasert utdanning og ikke bare på hvor pengene er. 3. Vår tids økende globaliseringer bringer stadig nye utfordringer. Som Norges mest internasjonale universitet kan UiB bidra til å finne svar på disse utfordringene; både hjemme og internasjonalt. Det krever samarbeid med mange land over hele verden og ikke at vi bare adopterer systemer for hvordan universitetene skal organiseres og finansieres fra USA og England. Universitetene i disse landene opplever i dag store politisk skapte utfordringer med svekkelse av humaniora, juss og samfunnsvitenskap. 4. Vår bredde er vår styrke. Å starte med et tredje satsingsområde - klima - slik Team Olsen foreslår, krever at andre fagområder nedprioriteres. De mener at satsingen på klima “enkelt” kan gjøres ved å ”bake en større kake” – dvs ved hjelp av flere eksternfinansierte prosjekter. Det er greit, men det er ikke rektoratene som gjør jobben. Det er UiBs forskere som gjennom hardt arbeid vinner konkurransen om eksterne forskningsmidler. Våre klimaforskere har de siste 15 årene klart dette meget bra. God forskning og hardt arbeid ved Bjerknessenteret har brakt UiB og Bergen betegnelsen Norges “klimahovedstaden”. Vi mener at dette forskningsområdet ikke trenger ekstra drahjelp i form av å bli et satsningsområde. 5. Kvalitet i alle ledd er lett å proklamere, men vanskelig å implementere. En kultur for kvalitet bygges gradvis og må hegnes om - hele tiden. Kvalitet i utdanning handler om å ha god balanse mellom innhold og form. Å fokusere på pedagogikk alene, slik som Team Olsen har tenkt, sikrer ikke kvaliteten. Pedagogisk skolering og ikke minst påfyll er viktig, og forskning i universitetspedagogikk er en naturlig del av vår forskningsportefølje, men ikke en forutsetning for at våre studenter skal få en god utdanning. Vi bygger vårt program på elementer fra notatet ”kvalitet i utdanningen” som ble ferdigstilt i fjor høst. Helhetlig tenkning rundt utdanningen er det viktigste vi kan gjøre for å heve kvaliteten. Kandidatenes læringsutbytte ved avsluttet studium er avhengig av mange forhold. Studentenes egen motivasjon og trivsel er viktig. Det må være samsvar mellom læringsmål, undervisningsform, og vurderingsformer og -innhold. Utdanningene må være tilpasset samfunnets behov. Det fysiske læringsmiljø er viktig ikke bare for trivsel, men også for selve læringen. 6.Gjennom rapporten “Kompetanse 2020” har vi fått betydelig kunnskap om hvilken kompetanse våre kandidater bør tilegne seg gjennom studier ved UiB. Ulike samfunns- og arbeidslivsaktører gir her klar melding om at det de etterlyser mest av alt er ”det komplette mennesket” - som skal ha både solid faglig kunnskap og gode personlige egenskaper. Spesielt viktig er selvstendighet og kritisk refleksjon. Dannelse er derfor et viktig element i utdanningen ved UiB. Dette vil vi vektlegge. Hva Team Olsen har tenkt å gjøre med dannelse, er uklart. 7. Vi lever i en digitalisert verden og digitalisering er langt mer enn PC-skoleeksamen eller podcast (videonotater). Det er en verden av muligheter for digital kommunikasjon, interaktive læringsplattformer og deling av kunnskap og datamateriell. UiB bør ha en helhetlig digitaliseringsstrategi. UiBs satsing gjennom DigUiB-prosjektet bør utvides til å dekke både forskning og utdanning. Noe er gjort, men fortsatt er mye ugjort. Det krever god analyse av ulike teknologiske muligheter og kritisk blikk på nytteverdien av digitalisering i hvert enkelt fag. Her synes Team Olsen bare å se digital eksamen. 8.Etter- og videreutdanning (EVU) er en viktig, men til dels noe forsømt del av vårt samfunnsoppdrag. Langsiktige og forutsigbare EVU-tilbud bør forankres i fagmiljøenes dvs fakultetenes forsknings- og utdanningsaktivitet. Å overlate ansvaret for dette til andre aktører i randsonen (outsourcing) slik som Team Olsen foreslår, er en dårlig løsning. 9.Forskning og utdanning ved UiB tilrettelegges gjennom profesjonelle teknisk og administrative støttesystemer. Vi vil gi våre teknisk og administrativt ansatte muligheter for karriereutvikling også der forsknings- og utdanningsaktivitetene foregår. Nye kurstilbud for administrativt ansatte slik team Olsen også foreslår, er ett av flere virkemidler. Vi vil åpne for ressursgrupper med blandet kompetanse for å løse tidsbegrensete oppgaver: Gruppens medlemmer kan med fordel være rekruttert fra ulike nivå i organisasjonen. Slike ressursgrupper kan bidra til effektive og gode løsninger på komplekse oppgaver og når de ansatte returnerer til sin opprinnelige arbeidsplass vil kompetansen bli spredd i organisasjonen. 10. Vi i Team Atakan har lang ledelseserfaring og kunnskap om vår organisasjon på alle tre nivåer - institutt, fakultet og sentralledelse. Vår sterke internasjonale bakgrunn og erfaringer fra fire ulike fagområder, andre universitet og andre organisasjoner gir oss en erfaringsbakgrunn og analyseevne som vil være viktig i den videre utviklingen av UiB. Vi mener at en stor og kompleks organisasjon som UiB, er best tjent med en rektor som har inngående kjennskap til organisasjonen, byen Bergen og vår region. Mens Dag Rune Olsen har vært ved UiB i tre og halvt år, har Kuvvet Atakan mer enn 30 års fartstid ved UiB og Bergen.