Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
LESERBREV: Ingrid Foss Ballo utfordret i På Høyden 20.mars rektorkandidatene til å tydeliggjøre hva vi vil gjøre av strukturelle grep fra ledelsesnivå for å heve utdanningskvaliteten ved UiB. Jeg og mitt rektorteam vil sette i gang følgende ni tiltak:
1. En-to nye stillinger + to stipendiatstillinger til universitetspedagogikk 2. Identifisere en-to undervisere som ressurspersoner på hvert fakultet 3. Fokus på utdanningsledelse 4.Styrke insentiver for god utdanningskvalitet 5. Etablere digital undervisningsarea tilpasset faglige og pedagogiske målsettinger 6. Videreutvikle og prioritere studentaktiv læring og studentaktiv forskning 7. Vektlegge kritisk refleksjon og etikk i alle studieprogrammene 8. Etablere studentrom for faglig-sosial virksomhet på hvert fakultet 9. Promotere heltidsstudenten ”Kan vi gjøre noe radikalt annerledes enn i dag for å bidra til økt studiekvalitet?” er Ingrid Foss Ballos siste spørsmål til rektorkandidatene. Dersom dere velger meg til rektor, kommer jeg til å sette i gang de ni konkrete tiltakene skissert over. Ved UiB har vi en utredningskultur der det tar lang tid å få satt i gang konkrete tiltak. Som alternativ til lange utredningsprosesser, vil jeg initiere evalueringsforskning på tiltakene som settes i verk, slik at vi vet om vi når våre mål, eller det er behov for justeringer. Økt evalueringsforskning på våre utdanningstiltak og undervisningsaktiviteter er også et eget tiltak jeg vil prioritere for kontinuerlig å videreutvikle vår utdanningskvalitet. En slik tilnærming jeg mener vil styrke vårt renommé som forskningsuniversitet ved at vi kan si at ikke bare innholdet, men også våre undervisningstilnærminger er forskningsbaserte. Tilsvarende kronikk ble publisert i Studvest 17.04.2013
Gjennom økte stillingsressurser er målet at fagmiljøet skal tilby løpende etter- og videreutdanningskurs til alle undervisere innen etterspurte områder og gi innføringskurs til stipendiater med undervisningsansvar. Videre skal de nye ressursene brukes til å gi råd til fagmiljø som skal revidere/etablere studieplaner eller undervisningsopplegg. Vi vil også å øke forskning på god utdannings- og undervisningskvalitet ved å sette av to stipendiatstillinger til dette formålet.
Disse ressurspersonene skal bruke deler av undervisningstiden som mentorer for sine kolleger og til utvikling av nye/bedre undervisningstilnærminger på eget fakultet. Ressurspersonene skal få oppfølging fra universitetspedagogikkmiljøet. Målet er at ressurspersonene kan bidra til økt utveksling av gode opplegg både innen og mellom institutt/fakultet.
Gjennom det universitetspedagogiske miljøet vil det bli gitt tilbud om kurs i utdanningsledelse både til program- og emneansvarlige og til studieadministrativt personale. Jeg mener god utdanningsledelse kan styrke utdanningskvaliteten gjennom fokus på helhet og sammenheng innen og mellom emner som inngår i et studieprogram.
Jeg vil legge vekt på å synliggjøre og belønne undervisere, emne- og programansvarlige og administrative som får gode tilbakemeldinger fra studentene med basis i informasjon som er tilgjengelig i kvalitetsbasen. Slik ønsker jeg også å stimulere til mer aktiv bruk av kvalitetsbasen.
Digitale verktøy skal brukes til å fremme interaktive læringsprosesser gjennom økt brukt av bilder, lyd og film for å stimulere studentenes refleksjonsprosesser knyttet til sentrale faglige problemstillinger og dilemma. Vi vil også tilrettelegge for digital eksamen med hovedvekt på å kunne bruke tilgjengelige digitale ressurser.
Læringsforskning viser at vi lærer best i samarbeid med andre, og vi vil derfor prioritere seminargrupper og studentaktive læringsformer. Vi vil videre arbeide for at mentorordninger etableres der det er praktisk mulig og at studentdeltagelse i forskning også blir er en naturlig del på bachelornivå.
Dannelsesemnene utgjør en viktig satsning på utdanningskvalitet gjennom å fremme kritisk og etisk refleksjon. De bør ses i sammenheng med ex.phil med tanke på å utvide tilbudet og eventuelt gi dem en annen plassering i studieløpene.
Vi vurderer at dette tiltaket er viktig for å styrke studentenes tilhørighet til fakultetet, deres motivasjon for å studere og for å forebygge frafall.
God utdanningskvalitet henger også sammen med studentenes innsats. Vi vil derfor synliggjøre behovet for økt studiestøtte slik at heltidsstudier er mulig og også motivere studentene til å prioritere heltidsstudier.