Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Du må kjenne historien, sa Bjørgulv Braanen fra Klassekampen. Du må kjenne markedet, sa Anders Bjartnes fra Dagens Næringsliv.
Volda, Oslo, Stavanger, Bodø. Det renner ut med nyutdannete journalister her i landet. Fra høsten skal Universitetet i Bergen utdanne enda flere. Hvordan skal Bergen bli best? På Institutt for informasjons- og medievitenskap var to profilerte Oslo-redaktører torsdag hentet inn for fortelle hva de tror om saken. – Jeg vil ikke polemisere mot deg Bjartnes. Men hadde du fått det som du ville, hadde Dagens Næringsliv blitt ei møkka-avis, konkluderte Klassekampens ansvarlige redaktør Bjørgulv Braanen. Vil du ha jobb i Dagens Næringsliv i dag, nytter det ikke med imponerende vitnemål og idealistisk legning, om du ikke har blikk for visse andre realiteter.
Tradisjon og skrivekunst
Anders Bjartnes er i dag redaksjonssjef for Etter Børs-sidene i Dagens Næringsliv, et konsept utviklet av Braanen den gangen han jobbet i der. Det var altså ingen samstemt konsulenttjeneste de ni mennene og den ene kvinnen som hadde samlet seg i seminarrommet fikk møte. Men noe var de enige om: De vil ha journalister med innsikt i rammene og betingelsene de arbeider under. Uenigheten gikk mer på hvilke innsikter som er viktigst.
– Jeg vil ha journalister som inngår i en tradisjon og som har et blikk for tradisjonene i pressen, sa Braanen.
Ifølge Braanen kan journalistutdanningen i Bergen derfor tjene på å fokusere på pressehistorie og lære studentene om sjangre, journalister og ulike redaktører, personligheter i gjennom pressetidene. Men det hjelper lite dersom journalistene ikke samtidig kan skrive.
– Det meste kan læres. Vi har lært en del dyslektikere å skrive helt vanlige nyhetssaker, men det jeg savner i dag er en form for narrativ historiefortelling. Vi finner veldig bra eksempler på denne i en del engelske aviser og, på et analytisk plan, i tyske aviser. Dette er virkelig noe for framtiden, men i dag får vi det ikke til, sa Klassekampen-redaktøren, som dermed serverte utfordringen til de som skal utdanne framtidens journalister.
– Må forstå finn.no
– Skal du jobbe i avis må du forstå finn.no. Du må være markeds- og leserorientert og tilfredsstille leserne. Media er bedrifter som er nødt til å generere overskudd for å drive journalistikk, noe som blir dyrere og dyrere. Dette er noe grunnleggende som journalistene må forstå, fastslo Anders Bjartnes.
Det var denne markedsorienteringen som fikk Klassekampen-redaktøren til å ikke ville polemisere mot sin kollega i Dagens Næringsliv.
Bjartnes’ skisse av drømmereporteren var det derimot ingen som protesterte mot:
– Kunnskapsrik, formidlingsdyktig, engasjert, raskt stigende lærekurve, modig og frekk, men med etisk bevissthet. Og i stand til å forstå medias rammer.
Greier UiB å utdanne slike journalister, kan det trolig være håp om jobb både i Dagens Næringsliv og Klassekampen.