Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Det er klart for valg av nytt styre ved Universitetet i Bergen. Her er alle kandidatene.
Den 7. mai ble det klart: Valgstyret hadde etter en utvidet frist fått inn tilstrekkelig mange kandidater til at valget kan avvikles. - Nå er vi fornøyde, selv om gruppe B strengt tatt mangler én kandidat. Men vi har valgt å kjøre valget med de kandidatene vi har. Selv i gruppe B får vi uansett én valgt og to vararepresentanter, sier Steinar Vagstad, som leder valgstyret. Litt tregt - Det gikk litt tregt med å få kandidater, men kanskje var vi ikke flinke nok med å nå ut med budskapet om at vi manglet kandidater. Men nå tror jeg vi har grunn til å være fornøyde, sier Vagstad. Valgstyret har ikke planlagt noen debatt eller presentasjon av kandidatene, men På Høyden vil presentere dem i tiden frem mot valget. Kandidatene er også velkomne til å skrive innlegg for å presentere politikken sin, og hvordan de vil representere velgernes interesser i det øverste organet for en institusjon som omsetter for 3,5 milliarder kroner i året. Kan prioritere flere
Han konstaterer at mange meldte seg etter at fristen ble forlenget, og både gruppe A (vitenskapelig ansatte) og gruppe C (teknisk og administrativt ansatte) har godt med kandidater av begge kjønn. Bare blant de midlertidig vitenskapelig ansatte i gruppe B er det snaut, med to menn og én kvinne.
Valget er et preferansevalg, og du kan gi preferanser til ulike kandidater, i prioritert orden.
- Den du har mest lyst til å velge setter du på førsteplass, og så rangerer du nedover. Og for velgerne er det viktig å merke seg at du ikke skader førstekandidaten din ved å sette andre kandidater nedover på listen, sier Vagstad.
Selve opptellingen av stemmene er en komplisert prosess, blant annet når det gjelder kjønnssammensetning. Hvis din førstekandidat allerede har nok stemmer til å bli valgt, eller ikke kan velges på grunn av kjønn, går dataprogrammet som regner ut valgresultatet videre til din neste preferanse.
Elektronisk
I perioden mellom 21. mai til 28.mai kan tilsatte ved UiB stemme på kandidatene til universitetsstyret. Det nye styret vil tiltre 1. august 2013, og vil sitte fram til 31.07 2017. Valget er elektronisk, og vil rent praktisk foregå på samme måte som rektorvalget.
Det skal velges to medlemmer fra gruppe A vitenskapelig tilsatte, én fra gruppe B midlertidig tilsatte og én fra gruppe C teknisk-administrativt tilsatte. Man kan kun stemme på kandidater fra sin egen gruppe. Studentrepresentantene er allerede valgt. Styremedlemmene fra gruppe A og C blir valgt for hele fireårsperioden, mens kandidatene fra gruppe B samt studentrepresentantene blir valgt for ett år av gangen.
I tillegg til de valgte medlemmene oppnevnes fire eksterne medlemmer.
Gruppe A
Professor Jan Magnus Bjordal, Institutt for global helse og samfunnsmedisin
Professor Petter Bjørstad, Institutt for informatikk
Professor Kjersti Fløttum, Institutt for fremmedspråk
Professor Peter M. Haugan, Geofysisk institutt
Professor Roland Jonsson , Institutt for klinisk medisin 2
Professor Aurora Martinez, Institutt for biomedisin
Professor Maurice Mittelmark, Hemil-senteret
Professor Robert Murison, Institutt for biologisk og medisinsk psykologi
Professor Joakim Nystrand, Institutt for fysikk og teknologi
Professor Gro Mjeldheim Sandal , Institutt for samfunnspsykologi
Professor Kari Smith, Institutt for pedagogikk
Gruppe B
Stipendiat Knut Melvær, Institutt for arkeologi, historie, religion- og kulturvitenskap
Stipendiat Lars Petter Storm Torjussen, Institutt for pedagogikk
Postdoktor Katharina Wolff , Det psykologiske fakultet
Gruppe C
Overingeniør Morten-Christian Bernson, IT-avdelingen
Hovedtillitsvalgt Randi Heimvik, Parat
Administrasjonssjef Synnøve Myhre, Klinisk institutt 2
Administrasjonssjef Elisabeth Müller Lysebo , Institutt for biologi
Førstekonsulent Kari Soriano Salkjelsvik, Institutt for fremmedspråk
Senioringeniør Jon Steine , IT-avdelingen