Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Personlighet avgjør i stor grad om man får utbytte av lederutviklingsprogrammer - kanskje like mye som kursenes form eller innhold.
Det viser studier utført ved Universitetet i Bergen, i samarbeid med amerikanske forskere
- Deltakernes personlighet synes å sette rammer for evnen til å nyttiggjøre seg av lederutviklingskurs. Paradoksalt nok kan det virke som om de lederne som trenger det mest ofte unnlater å delta. Best utbytte finner man ofte blant ledere som i utgangspunktet klarer å reflektere rundt sin egen person og hvordan de framstår i relasjon til sine medarbeidere, forklarer Gro Mjeldheim Sandal, professor i personlighetspsykologi til Dagsavisen.
Lederutvikling har vært en blomstrende industri i mange år – enten det handler om personlig coaching, fellesseminarer eller skreddersydde opplegg internt i bedriftene. Sandal er skeptisk til den voldsomme optimismen som noen ganger preger slike kurs.
- Man skal være forsiktig med å betone at folk har nærmest ubegrensede utviklingsmuligheter. Vi bør nok være relativt edruelige, sier hun til avisen