De innreder UiB

Publisert

En knallrød stol, en fancy lampe, og av og til noen spesialbygde hyller. Møt dem som avgjør hvordan det ser ut der du og jeg jobber.

Det henger gardinprøver langs den ene veggen. På motsatt side er det bokser med stoffprøver, gulvprøver, fliser, tepper og mye mer. Dette er en del av arbeidsdagen for Kristina Kvareng og Amela Defterdarevic. I UiBs interne telefonkatalog er de oppført som avdelingsingeniører, men det er interiør som er hverdagen til de to, som begge er designutdannet.

– Vi hører til eiendomsavdelingens prosjektavdeling. Vi arbeider med blant annet fargevalg og materialvalg, og i noen store prosjekter er vi med helt fra starten. I arbeidet med Media City er jeg for eksempel med helt fra planleggingsstadiet, sier Kvareng.

Kan skaffe det meste
Interiørarkitektene ser på hvilke funksjoner som trengs. De seks leverandørene UiB har rammeavtale med har en rekke underleverandører, så det meste kan skaffes. Men ofte er det bygget selv som bestemmer hvordan det skal se ut på innsiden.

– Muséplass 1 og aulaen er spesielle bygg, der man bruker andre objekt enn andre steder. Selvsagt skulle man ønske at man alltid kunne velge designmøbler, men det er det ikke midler. Av og til kan man slå på stortrommen, sier Kvareng.

– Andre ganger, for eksempel når hyttene skal innredes, er det en fordel å kunne velge lokale forhandlere, legger hun til.

– Og av og til må man tegne litt selv for å få de løsningene man vil ha, legger Defterdarevic til.

Åpent eller lukket eller begge deler?
Defterdarevic er ansvarlig for det aller første av UiBs helt åpne kontorlandskap. Kommunikasjonsavdelingen flytter snart inn en helt nyoppusset etasje i Stein Rokkans hus. Her er det få vegger, men derimot møbler og løsninger som viser hvordan man arbeider på en moderne arbeidsplass.

– Mange tror at et kontorlandskap er enten åpent eller lukket. Men åpne landskap blir også videreutviklet, og det er forsket på hva som fungerer eller ikke, sier Kvareng.

Hun er opptatt av at man skal innrede for fremtiden, og sier at noe av det som er utfordrende nå, er at flere generasjoner arbeidstakere skal arbeide sammen.

– Noen er unge og har gått på baseskoler og er vant til at alt er åpent. Andre har alltid hatt sitt eget kontor. Noen vil ha mange reoler – andre er vant til at alt er lagret på PC-en. Og hvordan jobber man? Må man sjekke epost ved pulten, eller kan man like gjerne gjøre det i en stol som står ved siden av kaffemaskinen?

Gjenbruk
Noen av interiørarkitektenes prosjekt er altså store. Andre er små. Hvis noen trenger en ny stol eller en ekstra hylle tar de også kontakt. Da kommer det godt med at UiB har et eget møbellager. Alt blir ikke tatt vare på, men mye blir flyttet hit og deretter resirkulert rundt i organisasjonen.

 

 

Powered by Labrador CMS