Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang.
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se På Høydens debattregler her. God debatt!
Det skal forskere i Bergen, Stavanger og i Kristiansand finne ut i en pilotstudie om helseeffekter ved å sykle med elektrisk hjelp. 20 «slappfisker» i tre byer får utdelt el-sykler til låns i ett år.
– Aldri!
Hanne Nygaard bor på Gyldenpris og jobber på et arkitektkontor i Sandviken, og har ikke sittet på et elsykkelsete før.
– Enten regner det, eller det er for mange oppoverbakker, eller det er unger som skal fraktes, sier hun om terskelen for å bruke vanlig sykkel til og fra jobb.
Med elsykkel er terskelen lavere.
– Det blir litt som en liten moped, tror Hanne om sin nye bysykkel med en elektrisk motor i kranken og et batteri på bagasjebrettet.
Pilot på lite utforsket felt
Hun tente på invitasjonen til å delta i forskningspiloten om helseeffekter av elsykkelbruk. Piloten starter nå i Bergen, Stavanger og Kristiansand, og de 20 deltakerne skal etter planen elsylke i 12 måneder. Underveis i piloten måles deltakernes endringer i oksygenopptaket.
– Litt spøkefullt har vi sagt at vi søker slappfisker, sier Mildestvedt. Han er førsteamanuensis ved faggruppen for allmennmedisin ved UiB, som står bak prosjektet i samarbeid med Universitetene i Stavanger og Agder. Kriteriet for å delta i studien at deltakeren ikke driver regelmessig trening, og ikke sykler til jobb i dag.
Litt mer aktivitet, stor helseeffekt
Inaktivitet tar livet av omlag like mange som røyking. Selv en moderat økning i aktivitet kan ha betydelig positiv innvirkning på folkehelsen. Forskerne måler helseeffekt ved gitte tidspunkt i studien gjennom forbedret oksygenopptak (VO2 max). Hypotesen er å observere en forbedring omkring 10 prosent.
El-sykler er fortsatt et relativt nytt konsept i Norge, og det eksisterer lite kunnskap om bruk og helseeffekter. Ulikt bruksmønsteret i andre europeiske land, ser mange nordmenn på sykkelen som et treningsapparat, og ikke bare et transportmiddel. Det er muligens en av årsakene til at elsykkelmarkedet ikke har eksplodert som markedet for elbiler har gjort i Norge. Mer kunnskap om positive helseeffekter ved elsykkelbruk, kan bidra til at flere finner ut at man ikke trenger å svette for å sykle eller for å oppnå en forbedring av helsen.
Morten Kristoffersen på HiB er primus motor for den nye testlaben
Testing på Kronstad
Piloten skal skaffe forskerne kunnskap og erfaring for en senere større og randomisert studie og har en kostnadsramme på omkring 22 000 kroner per deltaker. Innkjøp av el-sykler representerer brorparten av kostnadene. Piloten hadde ikke vært mulig uten den økonomiske støtten fra GC Rieber Fondene. Christian Rieber var selv til stede på oppstarten av piloten, og fikk en omvisning i HiBs nye og toppmoderne treningslab på Kronstad – for øvrig finansiert med støtte fra Trond Mohn.
Sykler gjennom vinteren
VO2 max-målingene sammenstilles med GPS-data fra syklenes kjørecomputer for å kartlegge frekvens og varighet, og med værdata fra Meteorologisk institutt.
Hanne kommer til å sykle gjennom vinteren, påstår hun.
– Snø er greit, men jeg håper på lite is.